2020-08-03

Poznaj najpopularniejsze metody wyłudzeń i sprawdź, jak się przed nimi uchronić. Jeżeli cokolwiek wzbudzi Twój niepokój, daj nam znać.

Pod kogo mogą się podszywać cyberprzestępcy?

  • Funkcjonariusza Służb Mundurowych np.: policjanta, wojskowego itp.
  • Członka rodziny np.: wnuka, pracownika banku lub innej instytucji
  • Inżyniera, lekarza, marynarza lub każdą inną osobę, która chce nawiązać relację

O co mogą prosić Cię oszuści?

  • Zrobienie przelewu przez iPKO, IKO, telefon, SMS, komunikator internetowy
  • Podanie danych do logowania i autoryzacji (np. kody SMS, kody z karty kodów, tzw. karty zdrapki), kodów BLIK
  • Otworzenie wiadomość o podejrzanej treści lub kliknięcie w załącznik
  • Pobranie ze sklepu Google Play i zainstalowanie na telefonie, tablecie lub komputerze aplikacji do zdalnej weryfikacji, np. TeamViewer QuickSupport
  • Zakup bitcoin

W rzeczywistości oszuści chcą zdobyć Twoje dane i wykorzystać je do kradzieży pieniędzy z konta.

Co zrobić, jeżeli podejrzewasz, że Ty lub bliska osoba możecie być ofiarami oszustwa?

Skontaktuj się z nami: 800 302 302 (brak opłat dla numerów krajowych na terenie kraju, w pozostałych przypadkach – opłata zgodna z taryfą operatora) lub +48 81 535 60 60 (do połączeń z zagranicy i z telefonów komórkowych; opłata zgodna z taryfą operatora)

Pamiętaj!

  1. PKO Bank Polski nie wymaga instalacji na urządzeniach, z których logujesz się do bankowości elektronicznej, żadnego dodatkowego oprogramowania, zwłaszcza takiego, które miałoby podnosić poziom bezpieczeństwa wykonywanych operacji lub dostępu do serwisu.
  2. Pracownik banku podczas rozmowy telefonicznej nigdy nie poprosi Cię o podanie mu haseł dostępu do żadnego z serwisów (internetowego, mobilnego, telefonicznego) ani o wykonanie przelewu.

Sprawdź nasze porady o bezpieczeństwie