Co zyskujesz?
- Zbliżeniowo BLIKIEM zapłacisz we wszystkich terminalach płatniczych w Polsce oraz na całym świecie w terminalach zbliżeniowych z logo Mastercard
- Płatności w walucie obcej są przeliczane na złotówki bez opłaty za przewalutowanie, po kursie Mastercard z dnia płatności
- Płatności zbliżeniowe BLIK są bezpłatne
- Transakcja jest bezpieczna – to Ty decydujesz, czy przed każdą płatnością odblokujesz ekran telefonu biometrią lub PIN-em
Żeby korzystać z płatności zbliżeniowych BLIK, potrzebujesz aktywnej aplikacji IKO, telefonu z systemem Android (wersja min. 6.0) i włączoną funkcją NFC.
Jak płacić zbliżeniowo BLIKIEM?
Jak włączyć płatności zbliżeniowe BLIK?
Jak wybrać sposób potwierdzania płatności?
- Odblokowanie ekranu: odblokujesz telefon, np. odciskiem palca i masz 30 sekund na zbliżenie telefonu do terminala płatniczego.
- PIN-em do IKO w telefonie: zbliżasz telefon → dostajesz powiadomienie, wchodzisz w nie i wpisujesz PIN do aplikacji IKO → ponownie zbliżasz telefon.
Jak zarządzać płatnościami zbliżeniowymi BLIKIEM w aplikacji IKO?
- W aplikacji IKO wejdź w Płatności → Płatności zbliżeniowe → Ustawienia płatności.
- Dostosuj opcje płatności do swoich potrzeb:
- Potwierdzaj płatności do 100 zł - domyślnie wyłączony: jeśli włączysz tę opcję, będziesz potwierdzać PIN-em w aplikacji IKO każdą transakcję zbliżeniową telefonem niezależnie od jej kwoty. Domyślnie płatność do 100 zł nie wymaga potwierdzenia.
- Płać bez logowania do IKO - domyślnie włączone: możesz płacić bez logowania do aplikacji.
- Płać zablokowanym telefonem - domyślnie włączone: możesz płacić zablokowanym telefonem z wybudzonym ekranem.
Domyślny dzienny limit kwotowy dla płatności zbliżeniowych BLIKIEM to 10 000 zł, a maksymalny dzienny limit kwotowy to 20 000 zł.
Żeby zmienić limit, w serwisie iPKO lub Inteligo przejdź do ustawień aplikacji IKO. Limitu nie można zmienić w aplikacji IKO.
Więcej o limitach w aplikacji IKO
Zasady płatności zbliżeniowych BLIKIEM [PDF]
Pamiętaj o bezpiecznych zasadach korzystania z BLIKA
Pytania i odpowiedzi
Najpierw powiedz sprzedawcy, że chcesz płacić zbliżeniowo (ang. „contactless payment” lub po prostu wskaż na telefon).
Jeżeli płacisz w kasie samoobsługowej, wybierz opcję „Karta płatnicza” – to włączy czytnik do płatności zbliżeniowych. Uwaga: wybranie opcji „Kod BLIK” czy „BLIK” (jeśli taka jest dostępna w danej kasie samoobsługowej) spowoduje, że czytnik będzie oczekiwał na wprowadzenie 6-cyfrowego kodu BLIK, a czytnik płatności zbliżeniowych pozostanie wyłączony.
Transakcje zbliżeniowe BLIK w walutach obcych są przeliczane na złote zgodnie z kursami Mastercard z chwili płatności. Kurs przeliczenia transakcji w danej walucie i danym dniu można sprawdzić w Kalkulatorze walut Mastercard
Uwaga: Korzystając z Kalkulatora w polu „Do” wybierz złote, czyli „POLISH ZLOTY – PLN”, a w polu „Prowizja banku” wpisz 0%, bo nie pobieramy żadnej opłaty za przewalutowanie.
Kurs można sprawdzić korzystając z Kalkulatora walut Mastercard
Kalkulator walut Mastercard jest aktualizowany od poniedziałku do soboty, o godzinie 15:05 czasu strefy EST (w tej strefie jest np. Nowy Jork) - godzina 15:05 czasu EST to w Polsce zwykle godzina 21:05 (termin zmiany czasu na letni/zimowy w Europie i USA różnią się od siebie). Kursy publikowane w sobotę obowiązują więc do poniedziałku.
Uwaga: Korzystając z Kalkulatora w polu „Do” wybierz złote, czyli „POLISH ZLOTY – PLN”, a w polu „Prowizja banku” wpisz 0%, bo nie pobieramy żadnej opłaty za przewalutowanie.
Gdy za granicą płacisz BLIKIEM zbliżeniowym, transakcja jest zawsze przeliczana na złotówki, bez opłaty za przewalutowanie i po kursie Mastercard. Nie ma tu żadnego znaczenia, czy masz konto walutowe i czy masz na nim pieniądze – transakcja BLIKIEM zbliżeniowym jest zawsze rozliczna w złotówkach i obciąża Twoje konto osobiste.
Karta wielowalutowa pozwala płacić bezpośrednio w walucie połączonego z nią konta walutowego, czyli np. płatności w euro obciążają rachunek walutowy prowadzony w euro bez żadnych przewalutowań. Wcześniej potrzebujesz jednak zapewnić daną walutę na rachunku - pamiętaj, że możesz ją wygodnie wymienić w naszym kantorze internetowym w aplikacji IKO oraz serwisie iPKO. Jedna karta może być podpięta nawet do 10 kont - osobistego w PLN i walutowych w EUR, GBP, USD, CHF, DKK, NOK, SEK, CZK i HUF.
To zależy. Jeśli wszystkie płatności w terminalach POS robimy w kraju i właściwie nie wyjeżdżamy za granicę, to poradzimy sobie bez karty debetowej. BLIK zbliżeniowy co do zasady jest akceptowany we wszystkich terminalach w całej Polsce, a gdy potrzebujemy gotówki, to możemy ją wypłacić kodem BLIK w około 95% bankomatów na terenie Polski, w tym ze wszystkich bankomatów PKO Banku Polskiego.
Gdy wyjeżdżamy za granicę sporadycznie i na dodatek do kraju, gdzie płatności zbliżeniowe są już powszechne (np. Czechy, Słowacja czy Włochy), karta nie musi być nam potrzebna. Trzeba jednak pamiętać, że korzystając z BLIKA zbliżeniowego za granicą nie możemy wypłacić gotówki w bankomacie - do tego potrzebujesz karty. Są też kraje, gdzie sieć terminali zbliżeniowych nie jest jeszcze dobrze rozwinięta i tam karta fizyczna również będzie potrzebna.
Osobna kwestia to kursy walut – gdy płacimy BLIKIEM zbliżeniowym w obcej walucie, transakcja jest zawsze przeliczana na złotówki po korzystnym kursie Mastercard, bez opłaty banku za przewalutowanie. W przypadku płatności kartą - zasady rozliczeń zależą od rodzaju karty.
Dodatkowym zagadnieniem są płatności w internecie – kodem BLIK możemy wygodnie płacić w sklepach internetowych w Polsce i wybranych sklepach za granicą, podczas gdy płatności kartą są szerzej akceptowane w zagranicznych sklepach internetowych i serwisach korzystających z subskrypcji.
Jeżeli dotychczas Twoje płatności kodem BLIK w sklepach i internecie obciążały rachunek Twojej karty kredytowej i chcesz aby nadal tak było, a jednocześnie chcesz płacić zbliżeniowo BLIKIEM, to jest to możliwe. Są to niezależne opcje – sprawdź ustawienia w aplikacji IKO: Ustawienia/Ustawienia BLIK/Źródła płatności BLIK/Płatności w sklepie oraz Płatności w internecie.
Na stronie używamy nazw handlowych. Sprawdź, jak te terminy są definiowane w wykazie usług reprezentatywnych.
Aplikacja (mobilna) IKO
Definicja prawna
to określenie na usługę bankowości elektronicznej. Jest to usługa polegająca na dostępie do rachunku płatniczego przez internet, umożliwiająca sprawdzenie salda rachunku płatniczego, zmianę limitów dla płatności bezgotówkowych i transakcji dokonywanych przy użyciu karty debetowej lub złożenie innego rodzaju dyspozycji do rachunku.
Co to dla Ciebie znaczy?
Dostęp do rachunku płatniczego przez iPKO oraz IKO, które umożliwiają m.in.: sprawdzenie salda konta, zmianę limitów do płatności bezgotówkowych i transakcji kartą, zlecanie dyspozycji dotyczących rachunku.
Serwis (internetowy) iPKO
Definicja prawna
to określenie na usługę bankowości elektronicznej. Jest to usługa polegająca na dostępie do rachunku płatniczego przez internet, umożliwiająca sprawdzenie salda rachunku płatniczego, zmianę limitów dla płatności bezgotówkowych i transakcji dokonywanych przy użyciu karty debetowej lub złożenie innego rodzaju dyspozycji do rachunku.
Co to dla Ciebie znaczy?
Dostęp do rachunku płatniczego przez iPKO oraz IKO, które umożliwiają m.in.: sprawdzenie salda konta, zmianę limitów do płatności bezgotówkowych i transakcji kartą, zlecanie dyspozycji dotyczących rachunku.