Płatności zbliżeniowe BLIK

Aby płacić zbliżeniowo BLIKIEM:

 

  • Nie musisz podawać kodu BLIK – wystarczy, że zbliżysz telefon do terminala płatniczego. Również wtedy, gdy nie masz zasięgu ani dostępu do internetu.
  • Nie potrzebujesz karty płatniczej i nie musisz podpinać jej jako źródła płatności.

Co zyskujesz?

Grafika w kafelku Wygodne płatności zbliżeniowe telefonem

Wygodne płatności zbliżeniowe telefonem

We wszystkich terminalach płatniczych w Polsce oraz na całym świecie w terminalach zbliżeniowych z logo Mastercard

Grafika w kafelku Płatności w walucie obcej przeliczane są na złotówki

Płatności w walucie obcej przeliczane są na złotówki

(bez opłaty za przewalutowanie, po kursie Mastercard z dnia płatności)

Grafika w kafelku Bezpłatne płatności

Bezpłatne płatności

Płatności zbliżeniowe BLIK są bezpłatne i wliczają się do transakcji, które zwalniają z opłaty za obsługę karty do konta

Grafika w kafelku Bezpieczeństwo transakcji

Bezpieczeństwo transakcji

Transakcja jest bezpieczna – to Ty decydujesz, czy przed każdą płatnością odblokujesz ekran telefonu biometrią lub PIN-em

Grafika do linku

Żeby korzystać z płatności zbliżeniowych BLIK potrzebujesz aktywnej aplikacji IKO, telefonu z systemem Android (wersja min. 6.0) i włączoną funkcją NFC

Jak płacić zbliżeniowo BLIKIEM?

Jak płacić zbliżeniowo BLIKIEM?

  • 1

    Przygotuj telefon

    Powiedz sprzedawcy, że chcesz płacić zbliżeniowo. Jeżeli robisz zakupy w kasie samoobsługowej, zamiast opcji „Kod BLIK”, wybierz „Kartę płatniczą” – to włączy czytnik do płatności zbliżeniowych.
  • 2

    Zbliż telefon do terminala

  • 3

    Transakcja zakończona

    Na telefonie i terminalu płatniczym zobaczysz potwierdzenie udanej transakcji.

Grafika do linku

Uwaga: Aplikacja IKO musi być ustawiona jako domyślna opcja do płatności telefonem (funkcja NFC w Ustawieniach telefonu).

Pytania i odpowiedzi

  • Najpierw powiedz sprzedawcy, że chcesz płacić zbliżeniowo (ang. „contactless payment” lub po prostu wskaż na telefon).

    Jeżeli płacisz w kasie samoobsługowej, wybierz opcję „Karta płatnicza” – to włączy czytnik do płatności zbliżeniowych. Uwaga: wybranie opcji „Kod BLIK” czy „BLIK” (jeśli taka jest dostępna w danej kasie samoobsługowej) spowoduje, że czytnik będzie oczekiwał na wprowadzenie 6-cyfrowego kodu BLIK, a czytnik płatności zbliżeniowych pozostanie wyłączony.

  • Płatności zbliżeniowe BLIK możesz włączyć od razu po aktywacji aplikacji IKO, czyli też bezpośrednio po otwarciu nowego konta, bez konieczności czekania na przesłanie karty płatniczej (jeśli została zamówiona). Wystarczy Ci aktywna aplikacja IKO, telefon z systemem Android (wersja min. 6.0) i włączoną funkcją NFC.

    Jak włączyć płatności zbliżeniowe BLIK?

    1. W aplikacji IKO przejdź do: Płatności → Płatności zbliżeniowe i dalej wybierz: Włącz płatności zbliżeniowe.
    2. Wybierz Płatności zbliżeniowe BLIKIEM i dalej wskaż konto, z którego chcesz płacić BLIKIEM zbliżeniowo oraz wybierz sposób potwierdzania transakcji.
    3. Potwierdź zmianę i gotowe. Jeżeli nie masz aktywnego NFC, przekierujemy Cię do Ustawień telefonu, gdzie aktywujesz tę funkcję.
  • Nie pobieramy żadnych opłat za płatności BLIKIEM zbliżeniowym w kraju ani za granicą, w tym żadnych opłat za przewalutowanie, gdy płacisz w walucie innej niż PLN.
  • Tak. Płatności zbliżeniowe BLIKIEM – podobnie jak płatności kodem BLIK w internecie i terminalach POS – zaliczane są do transakcji, które zwalniają z opłaty za kartę debetową lub konto osobiste, zgodnie z Taryfą Prowizji i Opłat.
  • Wybór opcji „Kod BLIK” lub „BLIK” w kasie samoobsługowej powoduje, że urządzenie będzie oczekiwało na wprowadzenie 6-cyfrowego kodu BLIK, a czytnik płatności zbliżeniowych najczęściej pozostanie wyłączony. Gdy płacisz zbliżeniowo BLIKIEM w kasie samoobsługowej, wybierz opcję „Karta płatnicza” to aktywuje czytnik płatności zbliżeniowych.
  • Nie. Płatności zbliżeniowe BLIK dostępne są teraz tylko na telefonach z systemem operacyjnym Android. Do poprawnego działania BLIKA zbliżeniowego potrzebujesz aktywnej aplikacji IKO, telefonu z systemem Android (wersja min. 6.0) i włączoną funkcją NFC.
  • Nie. Wypłata gotówki jest możliwa przy użyciu 6 cyfrowego kodu BLIK w bankomatach w Polsce – wypłaty kodem BLIK obsługuje około 95% bankomatów w Polsce, w tym wszystkie bankomaty PKO Banku Polskiego.
  • Domyślny dzienny limit kwotowy dla płatności BLIKIEM zbliżeniowym to 10 000 zł, a maksymalny dzienny limit kwotowy to 20 000 zł. Żeby zmienić limit, przejdź do Ustawień IKO w ramach serwisu iPKO lub Inteligo. Uwaga: zmiana tego limitu nie jest możliwa w aplikacji IKO.
  • Włączony dostęp do internetu w telefonie czy w ogóle zasięg sieci komórkowej nie są konieczne do płatności zbliżeniowych BLIKIEM. Czasami aplikacja może Cię poprosić o zalogowanie – wtedy będzie Ci potrzebny dostęp do internetu.
  • Nie. Wyłączenie NFC uniemożliwia płacenie zbliżeniowo BLIKIEM.
  • Tak, BLIK zbliżeniowy jest akceptowany na całym świecie w każdym terminalu zbliżeniowym oznaczonym logo Mastercard – płacisz jak kartą w telefonie.
  • Transakcje zbliżeniowe BLIK w walutach obcych są przeliczane na złote zgodnie z kursami Mastercard z chwili płatności. Kurs przeliczenia transakcji w danej walucie i danym dniu można sprawdzić w Kalkulatorze walut Mastercard

    Uwaga: Korzystając z Kalkulatora w polu „Do” wybierz złote, czyli „POLISH ZLOTY – PLN”, a w polu „Prowizja banku” wpisz 0%, bo nie pobieramy żadnej opłaty za przewalutowanie.

  • Kurs można sprawdzić korzystając z Kalkulatora walut Mastercard

    Kalkulator walut Mastercard jest aktualizowany od poniedziałku do soboty, o godzinie 15:05 czasu strefy EST (w tej strefie jest np. Nowy Jork) - godzina 15:05 czasu EST to w Polsce zwykle godzina 21:05 (termin zmiany czasu na letni/zimowy w Europie i USA różnią się od siebie). Kursy publikowane w sobotę obowiązują więc do poniedziałku.

    Uwaga: Korzystając z Kalkulatora w polu „Do” wybierz złote, czyli „POLISH ZLOTY – PLN”, a w polu „Prowizja banku” wpisz 0%, bo nie pobieramy żadnej opłaty za przewalutowanie.

  • Gdy za granicą płacisz BLIKIEM zbliżeniowym, transakcja jest zawsze przeliczana na złotówki, bez opłaty za przewalutowanie i po kursie Mastercard. Nie ma tu żadnego znaczenia, czy masz konto walutowe i czy masz na nim pieniądze – transakcja BLIKIEM zbliżeniowym jest zawsze rozliczna w złotówkach i obciąża Twoje konto osobiste.

    Karta wielowalutowa pozwala płacić bezpośrednio w walucie połączonego z nią konta walutowego, czyli np. płatności w euro obciążają rachunek walutowy prowadzony w euro bez żadnych przewalutowań. Wcześniej potrzebujesz jednak zapewnić daną walutę na rachunku - pamiętaj, że możesz ją wygodnie wymienić w naszym kantorze internetowym w aplikacji IKO oraz serwisie iPKO. Jedna karta może być podpięta nawet do 10 kont - osobistego w PLN i walutowych w EUR, GBP, USD, CHF, DKK, NOK, SEK, CZK i HUF.

  • Sprzedawca za granicą może zaoferować przeliczenie płatności bezpośrednio na PLN – jest to usługa DCC (ang. Dynamic Currency Conversion) czyli dynamiczna wymiana waluty. W takim wypadku kurs, jaki zostanie zastosowany przy rozliczeniu tej płatności, powinien zostać wyświetlony na terminalu płatniczym i jest to własny kurs zagranicznego banku/agenta rozliczeniowego, który rozlicza tę płatność. Gdy decydujesz się na takie przeliczenie na złote w ramach DCC, nie korzystasz z kursu wymiany walut Mastercard bez prowizji za przewalutowanie. Może to oznaczać wyższe koszty transakcji, niż gdy wybierzesz płatność w lokalnej walucie.
  • To zależy. Jeśli wszystkie płatności w terminalach POS robimy w kraju i właściwie nie wyjeżdżamy za granicę, to poradzimy sobie bez karty debetowej. BLIK zbliżeniowy co do zasady jest akceptowany we wszystkich terminalach w całej Polsce, a gdy potrzebujemy gotówki, to możemy ją wypłacić kodem BLIK w około 95% bankomatów na terenie Polski, w tym ze wszystkich bankomatów PKO Banku Polskiego.

    Gdy wyjeżdżamy za granicę sporadycznie i na dodatek do kraju, gdzie płatności zbliżeniowe są już powszechne (np. Czechy, Słowacja czy Włochy), karta nie musi być nam potrzebna. Trzeba jednak pamiętać, że korzystając z BLIKA zbliżeniowego za granicą nie możemy wypłacić gotówki w bankomacie - do tego potrzebujesz karty. Są też kraje, gdzie sieć terminali zbliżeniowych nie jest jeszcze dobrze rozwinięta i tam karta fizyczna również będzie potrzebna.

    Osobna kwestia to kursy walut – gdy płacimy BLIKIEM zbliżeniowym w obcej walucie, transakcja jest zawsze przeliczana na złotówki po korzystnym kursie Mastercard, bez opłaty banku za przewalutowanie. W przypadku płatności kartą - zasady rozliczeń zależą od rodzaju karty.

    Dodatkowym zagadnieniem są płatności w internecie – kodem BLIK możemy wygodnie płacić w sklepach internetowych w Polsce i wybranych sklepach za granicą, podczas gdy płatności kartą są szerzej akceptowane w zagranicznych sklepach internetowych i serwisach korzystających z subskrypcji.

  • Obecnie nie ma takiej możliwości. Płatności BLIKIEM zbliżeniowym obciążają konto osobiste. Jeśli chcesz płacić zbliżeniowo kartą kredytową, wskaż tę kartę jako źródło płatności dla płatności zbliżeniowych w IKO, zamiast rachunku osobistego i BLIKA.

    Jeżeli dotychczas Twoje płatności kodem BLIK w sklepach i internecie obciążały rachunek Twojej karty kredytowej i chcesz aby nadal tak było, a jednocześnie chcesz płacić zbliżeniowo BLIKIEM, to jest to możliwe. Są to niezależne opcje – sprawdź ustawienia w aplikacji IKO: Ustawienia/Ustawienia BLIK/Źródła płatności BLIK/Płatności w sklepie oraz Płatności w internecie.

  • Tak. Napis DEBIT MASTERCARD CONTATLESS lub podobny może pojawiać się na wydruku dlatego, że transakcje zbliżeniowe BLIK realizowane są w Polsce i na świecie z użyciem technologii dostarczanej przez Mastercard.
  • Aby płacić BLIKIEM zbliżeniowo, nie musisz mieć karty płatniczej (taka karta w ogóle nie musi być wydana do konta). Korzystając z innych rozwiązań np. z Apple Pay, Garmin Pay lub również płatności zbliżeniowych kartą w aplikacji IKO – wcześniej musisz mieć wydaną kartę (debetową lub kredytową), którą podpinasz jako tzw. źródło pieniądza. W przypadku BLIKA zbliżeniowego płatności obciążają bezpośrednio konto i dlatego karta nie jest potrzebna.
  • Nie. Płatności zbliżeniowe BLIKIEM to dodatkowy rodzaj płatności BLIK. Tak jak dotychczas, możesz korzystać z kodu BLIK przy płatnościach w sklepie internetowym, terminalu POS czy do wypłat i wpłat w bankomacie lub wpłatomacie.
  • Można tak powiedzieć, ponieważ do płatności zbliżeniowych BLIKIEM nie jest w ogóle potrzebna plastikowa karta płatnicza.

  • Obecnie nie ma takiej możliwości.

  • Przejdź kolejno do Płatności → Płatności zbliżeniowe → Ustawienia płatności → Sposób potwierdzania transakcji.

    Wybierz, jak chcesz potwierdzać płatność:

    • Odblokowanie ekranu: odblokujesz telefon, np. odciskiem palca i masz 30 sekund na zbliżenie telefonu do terminala płatniczego.
    • PIN-em do IKO w telefonie: zbliżasz telefon → dostajesz powiadomienie, wchodzisz w nie i wpisujesz PIN do aplikacji IKO → ponownie zbliżasz telefon.
    1. W aplikacji IKO wejdź w Płatności  Płatności zbliżeniowe  Ustawienia płatności.
    2. Dostosuj opcje płatności do swoich potrzeb:
      • Potwierdzaj płatności do 100 zł - domyślnie wyłączony: jeśli włączysz tę opcję, będziesz potwierdzać PIN-em w aplikacji IKO każdą transakcję zbliżeniową telefonem niezależnie od jej kwoty. Domyślnie płatność do 100 zł nie wymaga potwierdzenia.
      • Płać bez logowania do IKO - domyślnie włączone: możesz płacić bez logowania do aplikacji.
      • Płać zablokowanym telefonem - domyślnie włączone: możesz płacić zablokowanym telefonem z wybudzonym ekranem.

    Domyślny dzienny limit kwotowy dla płatności zbliżeniowych BLIKIEM to 10 000 zł, a maksymalny dzienny limit kwotowy to 20 000 zł.

    Żeby zmienić limit, w serwisie iPKO lub Inteligo przejdź do ustawień aplikacji IKO. Limitu nie można zmienić w aplikacji IKO.

    Więcej o limitach w aplikacji IKO

    Zasady płatności zbliżeniowych BLIKIEM [PDF]

    Pamiętaj o bezpiecznych zasadach korzystania z BLIKA

Aplikacja (mobilna) IKO

Definicja prawna

to określenie na usługę bankowości elektronicznej. Jest to usługa polegająca na dostępie do rachunku płatniczego przez internet, umożliwiająca sprawdzenie salda rachunku płatniczego, zmianę limitów dla płatności bezgotówkowych i transakcji dokonywanych przy użyciu karty debetowej lub złożenie innego rodzaju dyspozycji do rachunku.

Co to dla Ciebie znaczy?

Dostęp do rachunku płatniczego przez iPKO oraz IKO, które umożliwiają m.in.: sprawdzenie salda konta, zmianę limitów do płatności bezgotówkowych i transakcji kartą, zlecanie dyspozycji dotyczących rachunku.

Serwis (internetowy) iPKO

Definicja prawna

to określenie na usługę bankowości elektronicznej. Jest to usługa polegająca na dostępie do rachunku płatniczego przez internet, umożliwiająca sprawdzenie salda rachunku płatniczego, zmianę limitów dla płatności bezgotówkowych i transakcji dokonywanych przy użyciu karty debetowej lub złożenie innego rodzaju dyspozycji do rachunku.

Co to dla Ciebie znaczy?

Dostęp do rachunku płatniczego przez iPKO oraz IKO, które umożliwiają m.in.: sprawdzenie salda konta, zmianę limitów do płatności bezgotówkowych i transakcji kartą, zlecanie dyspozycji dotyczących rachunku.