Trendy konsumenckie, które warto znać

Eko, personalizacja, współdzielenie - trendy konsumenckie, które warto znać

Znajomość trendów pozwala oszacować możliwości rozwojowe, konieczne inwestycje, szanse na przetrwanie firmy na rynku.

Znaleźć dla siebie miejsce na rynku

Luksusowa marka Coach, szukając sposobu na przetrwanie kryzysu z 2008 r. postanowiła wypuścić na rynek nową linie produktów. Były nie tylko o niemal połowę tańsze, ale też bardziej odważne w kolorystyce i fasonie. Z badań firmy wynikało, że w trudnych czasach konsumenci będą szukali produktów, nie tylko bardziej dopasowanych do ich aktualnej sytuacji finansowej, ale też takich, które poprawią im nastrój. Nowa linia nie tylko pozwoliła przetrwać chude lata, ale zwiększyć sprzedaż. Innym przykładem jest Coca-Cola, która cały czas odnotowuje dobre wyniki finansowych. A wszystko to w czasach, kiedy moda na słodkie napoje gazowane, z których słynie ten amerykański koncern przemija. Firma uwzględniła w swojej strategii rozwoju nowe nawyki żywieniowe konsumentów, co w praktyce wiązało się z „odchudzeniem” napojów przez pozbawienie ich cukru. Sprzedaż Coca-Coli Zero już siódmy kwartał z rzędu rośnie w tempie dwucyfrowym. Jest też przykład z naszego rynku. To marka Cropp, która kilkanaście lat temu, zaledwie po dwóch latach obecności zrezygnowała z ubrań w stylu undergroundowym na rzecz mody ulicy. Firma w ten sposób wykorzystała rynkową niszę, zapewniając sobie sukcesywny rozwój, nie tylko w kraju, ale i za granicą.

Co roku ukazuje się cała masa raportów, które opisują trendy konsumencie pod kątem tego co i jak będzie kupowane oraz dlaczego. Wśród nich można wymienić badania Euromonitor International, Ericsson ConsumerLab, Ebeltoft Group, czy Cisco. Co z nich wynika?

Bardziej eko

Bardziej niż kiedykolwiek na pierwszy plan wybija się sposób wytworzenia produktów.  I nie chodzi wyłącznie o wykorzystane składniki, wśród których powinny dominować te naturalne, ale o to, że cały proces powinien odbywać się z poszanowaniem środowiska. Powinno dążyć się z nim do wyeliminowania w jak największym stopniu plastiku. Trend ten nabrał tempa odkąd pod koniec 2018 r. Bruksela przyjęła porozumienie w sprawie dyrektywy plastikowej. Zwróciło to oczy konsumentów na nieodpowiedzialne zastosowanie tego surowca, a tym samym na szkody jakie to wyrządza na ziemi. Przedsiębiorcy, którzy nie chcą stracić klientów, powinni myśleć o wdrożeniu strategii zrównoważonego rozwoju, której jednym z punktów będzie zmniejszenie zużycia tworzyw sztucznych. Dotyczy to nie tylko producentach, ale i sprzedawców.

Butelki wyprodukowane w 100 proc. z tworzywa PET pochodzącego z recyklingu, rezygnacja z tacek przy pakowaniu produktów, zwrotne opakowania zbiorcze, zmniejszenie liczby plastikowych siatek przypadających na każde zakupy czy częstsze stosowanie toreb papierowych przez supermarkety – to działania, które podobają się konsumentom.

Jedna z dużych sieci handlowych postanowiła np. zmniejszyć gramaturę butelek wody, co pozwala na idące w setki ton oszczędności platiku. Zastąpienie tradycyjnych patyczków higienicznych papierowymi z bawełnianą główką – to następne oszczędności plastiku podobnego rzędu.

Etyka, personalizacja, innowacja…

Z dbałości o środowisko naturalne wynikają też inne trendy jak ten związany z podejmowaniem etycznych wyborów, czy minimalizm, który ściśle wiąże się ze zmianą sposobu życia młodego pokolenia. Młodzi są coraz częściej nastawieni przede wszystkim na przeżywanie nowych doświadczeń i wrażeń. Posiadanie rzeczy na własność ogranicza im realizację tego celu. W związku z tym wolą wynajmować niż kupować, a jeśli kupują to ograniczają się do potrzebnych rzeczy. Dla przedsiębiorców to sygnał, że nadchodzi era produktów wysokiej jakości, ponadczasowych, które rzadziej trzeba wymieniać. To też sygnał, że trend związany z współdzieleniem, wypożyczaniem, czy wynajmem będzie przybierał na sile.

Nowe pokolenie konsumentów, w przeciwieństwie do swoich poprzedników ma też dużą potrzebę wyróżniania się. Stąd upodobanie do personalizacji usług i produktów. Nie jest to możliwe bez pozyskania wiedzy na temat konsumenta. Dla przedsiębiorców oznacza to coraz większe angażowanie się w działania mające na celu zbieranie danych.

Personalizacja to przejaw znudzenia masowością. Konsumenci oczekują coraz bardziej zróżnicowanej oferty, bo ta pozwoli im znaleźć coś, co będzie lepiej dopasowane do ich potrzeb i wymagań. Marka nadal się liczy, ale lojalność wobec niej spada. Przedsiębiorcy będą musieli wykazać się w związku z tym większą aktywnością w pozyskiwaniu nowych klientów i utrzymaniu dotychczasowych. A to oznacza konieczność wprowadzania innowacji, promocji cenowych, upustów, zaskakiwanie ofertą, wszystko po to, by kupujący nie znudzili się i nabywali produkty i usługi.

Single z wymaganiami

Euromonitor International zwraca uwagę w swoim raporcie również na rosnącą rolę gospodarstw jednoosobowych. Młode pokolenie mniej chętnie angażuje się w małżeństwo, a nawet życie w związku partnerskim, co też ma znaczenie dla podkreślenia swojej indywidualności. Z drugiej strony, stawiają coraz większe wymagania producentom i usługodawcom, mimo to oczekują wciąż prostych, bezproblemowych towarów i usług. Są też chętni bardziej niż kiedykolwiek uczestniczyć w ich tworzeniu. Stąd duża gotowość do uczestniczenia w badaniach konsumenckich. Do tego wszystko ma być tu i teraz, bo świat gna, a klienci nie konsumują, a wręcz pochłaniają produkty i treści.

Trzeba być w sieci

Sprzedaż, jak wiele naszych życiowych spraw, przenosi się do internetu i to coraz częściej tego mobilnego – w komórce. Zgodnie z przewidywaniami Cisco do 2022 r. 22 proc. globalnego ruchu internetowego będzie pochodziło z sieci komórkowych. Oznacza to wzrost o 12 proc. względem 2017 r. Cisco zapowiedziało też, że w nadchodzącym roku zaobserwujemy wzrost znaczenia mediów wizualnych oraz zastosowania VR w biznesie, od wirtualnych prezentacji po testy i oceny produktów i nieruchomości online.

Chcesz dowiedzieć się więcej na temat planowania inwestycji? Przejdź TUTAJ

 
Informację zawarte na stronie mają charakter informacyjny, reklamowy i nie stanowią oferty w rozumieniu art. 66 Kodeksu cywilnego, usługi doradztwa inwestycyjnego oraz udzielania rekomendacji dotyczących instrumentów finansowych lub ich emitentów w rozumieniu ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, a także nie są formą świadczenia usług doradztwa podatkowego ani pomocy prawnej.
Drukuj