Przejdź to głównej części strony

Co zrobić, jeśli mieszkanie zostało zniszczone w wyniku pożaru lub zalania?

09.07.2025
Utrata mieszkania w wyniku pożaru lub zalania to ogromna tragedia. Całym sercem jesteśmy z rodzinami, których dotknęła ona 3 lipca br. w Ząbkach.

Co zrobić w sytuacji zniszczenia mieszkania?

Zgłoś szkodę

Jeżeli ubezpieczasz swoje mieszkanie w PKO Towarzystwie Ubezpieczeń S.A., najszybciej zgłosisz szkodę w aplikacji mobilnej IKOMoje ProduktyUbezpieczenia, wybierz swoją polisę i kliknij Zgłoś szkodę. Opisz, co się stało i co zostało uszkodzone. Zgłoszenie potrwa kilka minut.

Szkodę zgłosisz również:

  • w serwisie internetowym iPKO
    (Moje produktyUbezpieczeniaWybierz polisęZgłoś szkodę)
  • na stronie internetowej ubezpieczyciela
  • na infolinii ubezpieczyciela
    +48 81 535 67 66

 

Po zgłoszeniu szkody

  1. Opiekun szkody skontaktuje się z Tobą i opowie, jak przebiegnie likwidacja szkody.
  2. Wypłatę odszkodowania otrzymasz po ustaleniu wszystkich szczegółów i ocenie szkody.

 

Pomoc Assistance

Jeśli masz ubezpieczenie PKO DOM z komponentem Assistance, możesz skorzystać z m.in. transportu i pobytu w hotelu lub mieszkaniu tymczasowym, transportu oraz przechowywania mienia, czy organizacji ekipy sprzątającej. Wartość usług pomocy z ubezpieczenia może wynieść do 5000 zł.

 

Jak postępować po szkodzie

  1. Jeśli wejście do mieszkania będzie możliwe, zrób zdjęcia uszkodzeń - najlepiej wykonywać je wg zasady „od ogółu do szczegółu”.
  2. Spisz, co uległo zniszczeniu.
  3. Po udokumentowaniu powstałych szkód, możesz przystąpić do prac porządkowych.
  4. Zniszczone mienie, które nie nadaje się do naprawy, złóż w jednym miejscu i sfotografuj je.
  5. Zbieraj wszystkie rachunki, paragony, kosztorysy związane z ratowaniem mienia i pracami porządkowymi.

 

Zniszczone mieszkanie a kredyt hipoteczny

Jeśli spłacasz kredyt hipoteczny w PKO Banku Polskim możesz zawiesić spłatę jednej miesięcznej raty (kapitałowo-odsetkowej) w ciągu każdego roku kalendarzowego. Wniosek o zawieszenie spłaty raty miesięcznej złóż najpóźniej na 3 dni robocze przed terminem płatności raty.

 

Jak złożyć wniosek?

  • W serwisie internetowym iPKO
  • W aplikacji mobilnej IKO
  • W oddziale banku.

 

Ważne informacje

Zawieszenie nie powoduje wydłużenia okresu kredytowania, zmienia się jednak harmonogram spłaty w zakresie wysokości kolejnych rat. Zawieszenie będzie realizowane na podstawie zasad określonych w umowie kredytowej. Jedną z nich jest brak zadłużenia przeterminowanego. Nie pobieramy opłat za realizację dyspozycji zwieszenia raty kredytu.

Z zawieszenia nie skorzystasz:

  • jeśli masz kredyt mieszkaniowy ze spłatą rodzinną lub bezpieczny kredyt 2%
  • jeśli na dzień złożenia wniosku o zawieszenie jest zaległość w spłacie

 

Utrata dokumentów w pożarze

  • W placówkach PKO Banku Polskiego respektujemy mDowód we wszystkich sprawach bankowych.
  • Klient z aplikacją mObywatel może potwierdzić tożsamość - wystarczy mDowód w telefonie, nie trzeba mieć fizycznego dowodu osobistego.
  • W praktyce w oddziale - klient loguje się do aplikacji mObywatel na swoim smartfonie, skanuje kod QR albo wpisuje 6-cyfrowy kod podany przez doradcę, a następnie potwierdza przekazanie danych z mDowodu do banku na swoim telefonie.

 

Bankowość elektroniczna

Straciłeś/aś telefon i komputer i potrzebujesz zalogować się do banku, a masz możliwość zainstalować aplikację mobilną IKO na innym telefonie – co zrobić?

Pobierz ze sklepu (Google Play lub App Store) i aktywuj aplikację mobilną IKO zgodnie z informacjami na ekranie – w razie problemów skontaktuj się z infolinią banku: 800 302 302 lub odwiedź najbliższy oddział.  

 

Z aplikacją mobilną IKO możesz: 

  • zablokować czasowo zgubioną kartę lub na stałe, jeśli ją straciłeś/aś, wejdź w Moje produktyKartyZablokuj czasowo / Zastrzeż kartę
  • zapłacić zbliżeniowo BLIKIEM lub kodem BLIK i wypłacić BLIKIEM pieniądze z bankomatu
  • podejrzeć swoje dane, jeśli nie pamiętasz np. nr PESEL możesz go zobaczyć wchodząc w: profil (inicjały w lewym górnym rogu) i Twoje dane lub w Ustawienia
  • zmienić hasło do serwisu internetowego iPKO, narzędzie do autoryzacji (SMS, mobilna autoryzacja) np. przelewów albo też hasło do serwisu telefonicznego.

Pamiętaj - instaluj aplikację bankową tylko na zaufanym urządzeniu, do którego dostęp będziesz mieć tylko Ty.

 

Pamiętaj, że jest to tylko materiał informacyjny. Szczegółowe informacje na temat zakresu i warunków swojego ubezpieczenia znajdziesz w swojej polisie oraz w warunkach ubezpieczenia, dostępnych na stronie ubezpieczyciela i banku.

Masz pytania?

Znajdź odpowiedź w sekcji Pomoc i kontakt