Oszustwo na portalu ogłoszeniowym

Wystawiasz przedmiot na portalu aukcyjnym lub ogłoszeniowym? Nie zgadzaj się na transakcję poza portalem, nie klikaj w linki i nie podawaj żadnych danych ani kodów! Sprawdź, jak ochronić się przed kradzieżą.

 

Jak może wyglądać próba wyłudzenia Twoich pieniędzy na portalu ogłoszeń lub aukcyjnym?

  • Cyberprzestępca podszywa się pod Kupującego i udaje, że chce kupić wystawiony przez Ciebie przedmiot – może się z Tobą skontaktować przez serwis ogłoszeniowy lub jeden z popularnych komunikatorów (ma Twój numer telefonu ze zgłoszenia)
  • Oszust prosi Cię o dodatkowe dane, żeby zrealizować transakcję – możesz np.
    • Otrzymać link do fałszywej strony serwisu ogłoszeń lub aukcyjnego z prośbą o podanie numeru swojej karty płatniczej, czterocyfrowego kodu do aktywacji IKO, loginu i hasła do konta lub kodu SMS do autoryzacji transakcji
    • Otrzymać podrobione dokumenty z potwierdzeniem bezpieczeństwa transakcji lub fałszywe potwierdzenia przelewu bankowego
    • Usłyszeć od oszusta bardzo wiarygodną historię

W rzeczywistości oszuści chcą Cię okraść. Nie podawaj żadnych danych ani nie klikaj w linki. Kupujący nie potrzebuje Twoich poufnych danych ani kodów z IKO, aby Ci zapłacić!

 

Jak ochronić się przed wyłudzeniem?

  • Nie podawaj żadnych kodów ze swojego narzędzia autoryzacyjnego albo aplikacji mobilnej IKO
  • Zawsze dokładnie czytaj treść SMSów autoryzacyjnych i kodów autoryzacyjnych w IKO
  • Nie klikaj w żadne linki do formularzy czy serwisu transakcyjnego
  • Nie podawaj danych kupującemu - jedyne, o co może Cię prosić to numer konta
  • Nigdy nie podawaj numeru swojej karty płatniczej, żeby otrzymać na nią pieniądze. Jeżeli ktoś żąda numeru karty - chce Cię okraść i pobrać z niej pieniądze
  • Jeżeli sprzedajesz na serwisach aukcyjnych i ogłoszeniowych - zachowaj zasadę ograniczonego zaufania
  • Rozliczaj się bezpośrednio przez portal, z którego korzystasz. Unikaj bezpośredniej komunikacji z kupującymi
  • Sprawdzaj w przeglądarce poprawność adresu strony, na których podajesz dane do transakcji
  • Ustaw odpowiednie limity dzienne na swojej karcie płatniczej

 

Co zrobić, jeżeli podejrzewasz, że Ty lub bliska osoba możecie być ofiarami oszustwa?

Skontaktuj się z nami:
  • 800 302 302 (brak opłat dla numerów krajowych na terenie kraju, w pozostałych przypadkach – opłata zgodna z taryfą operatora) lub
  • +48 81 535 60 60 (do połączeń z zagranicy i z telefonów komórkowych; opłata zgodna z taryfą operatora)