Na pracownika banku

Oszuści dzwonią do klientów i podszywają się pod pracowników banku. Mogą twierdzić, że ktoś wziął pożyczkę na Twoje dane lub zrobił przelew. Jeżeli podasz im dane logowania, kod BLIK lub kod z narzędzia autoryzacyjnego albo zainstalujesz na ich polecenie podejrzane oprogramowanie - stracisz pieniądze.

Ostrzegamy przed telefonami od osób, które:

  • podają się za pracowników banku
  • powołują się na bezpieczeństwo
  • nakłaniają Cię do podania poufnych danych do bankowości elektronicznej lub zainstalowania na Twoim urządzeniu aplikacji do zdalnej weryfikacji

W rzeczywistości to oszuści chcą zdobyć Twoje poufne dane do logowania i autoryzacji transakcji lub dane Twojej karty płatniczej.


O co mogą prosić Cię osoby, które podszywają się pod pracowników banku?

  • podanie poufnych danych do bankowości elektronicznej, w tym np. kod BLIK
  • pobranie i zainstalowanie na telefonie, tablecie lub komputerze aplikacji do zdalnej weryfikacji, np. TeamViewer, QuickSupport, AnyDesk
  • podanie serii i numeru dowodu osobistego, pełnego numeru PESEL czy danych z Twojej karty płatniczej

 

O co możesz być proszony po kliknięciu w link z wiadomości od nieznanego nadawcy?

  • podanie poufnych danych do bankowości elektronicznej i danych karty.

W rzeczywistości oszuści chcą:

  • przejąć Twoje narzędzie autoryzacyjne
  • zdobyć Twoje dane do logowania do bankowości elektronicznej
  • zdobyć dane Twojej karty płatniczej

Dane wyłudzone w ten sposób można wykorzystać do wykonania nieuprawnionych transakcji z Twojego konta


Pamiętaj!

  1. Nie zakładaj, że widoczna nazwa nadawcy e-maila, SMS-a czy połączenia telefonicznego jest prawdziwa. Oszuści potrafią podrobić numer telefonu, który wyświetla się na Twoim ekranie i podszyć się np. za pracownika banku. Jeśli masz wątpliwości, czy dzwoni do Ciebie pracownik banku zweryfikuj to w IKO lub skontaktuj się ze swoim doradcą lub infolinią
  2. PKO Bank Polski nie wymaga instalacji na urządzeniach, z których logujesz się do bankowości elektronicznej, dodatkowego oprogramowania, które miałoby podnosić poziom bezpieczeństwa wykonywanych operacji lub dostępu do serwisu.
  3. Pracownik banku podczas rozmowy telefonicznej nigdy nie poprosi Cię o podanie mu haseł dostępu do żadnego z serwisów (internetowego, mobilnego, telefonicznego)
  4. Pracownik banku nie prosi o wypłatę pieniędzy ani wpłatę ich na inne konto. W tym celu nie podawaj kodów BLIK obcym oraz nie korzystaj z ich kodów
  5. Nie wyrażaj zgody na zainstalowanie na urządzeniu aplikacji pochodzących z nieznanych źródeł
  6. Nie wyłączaj producenckich mechanizmów bezpieczeństwa na Twoim urządzeniu
  7. Nie wykonuj działań, o które prosi nieznany Ci nadawca w SMS-ie/wiadomości email, itp.: nie klikaj w linki, nie podawaj danych do logowania, kodów autoryzacyjnych, danych karty