Na pracownika banku
Oszuści dzwonią do klientów i podszywają się pod pracowników banku. Mogą twierdzić, że ktoś wziął pożyczkę na Twoje dane lub zrobił przelew. Jeżeli podasz im dane logowania, kod BLIK lub kod z narzędzia autoryzacyjnego albo zainstalujesz na ich polecenie podejrzane oprogramowanie - stracisz pieniądze.
Ostrzegamy przed telefonami od osób, które:
- podają się za pracowników banku
- powołują się na bezpieczeństwo
- nakłaniają Cię do podania poufnych danych do bankowości elektronicznej lub zainstalowania na Twoim urządzeniu aplikacji do zdalnej weryfikacji
W rzeczywistości to oszuści chcą zdobyć Twoje poufne dane do logowania i autoryzacji transakcji lub dane Twojej karty płatniczej.
O co mogą prosić Cię osoby, które podszywają się pod pracowników banku?
- podanie poufnych danych do bankowości elektronicznej, w tym np. kod BLIK
- pobranie i zainstalowanie na telefonie, tablecie lub komputerze aplikacji do zdalnej weryfikacji, np. TeamViewer, QuickSupport, AnyDesk
- podanie serii i numeru dowodu osobistego, pełnego numeru PESEL czy danych z Twojej karty płatniczej
O co możesz być proszony po kliknięciu w link z wiadomości od nieznanego nadawcy?
- podanie poufnych danych do bankowości elektronicznej i danych karty.
W rzeczywistości oszuści chcą:
- przejąć Twoje narzędzie autoryzacyjne
- zdobyć Twoje dane do logowania do bankowości elektronicznej
- zdobyć dane Twojej karty płatniczej
Dane wyłudzone w ten sposób można wykorzystać do wykonania nieuprawnionych transakcji z Twojego konta
Pamiętaj!
- Nie zakładaj, że widoczna nazwa nadawcy e-maila, SMS-a czy połączenia telefonicznego jest prawdziwa. Oszuści potrafią podrobić numer telefonu, który wyświetla się na Twoim ekranie i podszyć się np. za pracownika banku. Jeśli masz wątpliwości, czy dzwoni do Ciebie pracownik banku zweryfikuj to w IKO lub skontaktuj się ze swoim doradcą lub infolinią
- PKO Bank Polski nie wymaga instalacji na urządzeniach, z których logujesz się do bankowości elektronicznej, dodatkowego oprogramowania, które miałoby podnosić poziom bezpieczeństwa wykonywanych operacji lub dostępu do serwisu.
- Pracownik banku podczas rozmowy telefonicznej nigdy nie poprosi Cię o podanie mu haseł dostępu do żadnego z serwisów (internetowego, mobilnego, telefonicznego)
- Pracownik banku nie prosi o wypłatę pieniędzy ani wpłatę ich na inne konto. W tym celu nie podawaj kodów BLIK obcym oraz nie korzystaj z ich kodów
- Nie wyrażaj zgody na zainstalowanie na urządzeniu aplikacji pochodzących z nieznanych źródeł
- Nie wyłączaj producenckich mechanizmów bezpieczeństwa na Twoim urządzeniu
- Nie wykonuj działań, o które prosi nieznany Ci nadawca w SMS-ie/wiadomości email, itp.: nie klikaj w linki, nie podawaj danych do logowania, kodów autoryzacyjnych, danych karty