Otwarta bankowość

  • Otwarta bankowość (ang. open banking) to innowacyjny sposób korzystania z usług płatniczych, który działa dzięki dyrektywie unijnej PSD2
  • Dodaj bezpłatnie swoje konta Inteligo i konta z innych banków do serwisu iPKO i aplikacji IKO

Jak zacząć korzystać z otwartej bankowości?

1
W aplikacji IKO przejdź do Moje produkty → Konta → + → Dodaj konto z innego banku
Jeśli chcesz dodać konta przez serwis iPKO, wybierz Dodaj konto z innego banku pod listą swoich kont
2
Wybierz z listy bank, którego konta chcesz dodać do w serwisu iPKO i aplikacji IKO
A następnie zaakceptuj regulamin i zgody
3
Przekierujemy Cię na stronę wybranego banku
Zaloguj się i wybierz konta, które chcesz widzieć w aplikacji IKO lub serwisie iPKO i potwierdź ich dodanie
4
Dodane konta zobaczysz w serwisie iPKO i aplikacji IKO
Na ekranie głównym i w Moich produktach obok kont z naszego banku
Miniatura video 28088

Zobacz, jak dodać konto z innego banku w aplikacji IKO

Otwarta bankowość jest bezpieczna

  • Nie mamy wglądu do Twoich danych do logowania w innym banku
  • Bank, z którego dodasz konto, nie ma dostępu do Twoich kont w PKO Banku Polskim
  • W każdej chwili możesz zrezygnować z usługi open banking w aplikacji IKO lub w serwisie iPKO

Co jeszcze warto wiedzieć?

  • Po dodaniu konta z innego banku poprosimy Cię o określenie, czy jesteś właścicielem, czy pełnomocnikiem. Możesz zmienić te ustawienia w dowolnym momencie w serwisie iPKO
  • Żeby przedłużyć dostęp do dodanych wcześniej kont, możemy poprosić Cię o zalogowanie się w innym banku – nie rzadziej niż co 180 dni
  • Jeśli chcesz odpiąć konto z innego banku, w aplikacji IKO przejdź do Szczegóły konta → ikona 3 kropek → Odłącz lub w serwisie iPKO wybierz konto i kliknij Szczegóły → Odłącz kont
  •  Jeżeli masz konto w Inteligo:
    • możesz je dodać do aplikacji IKO lub serwisu iPKO, jeśli jest powiązane z kontami w naszym banku
    • nie musisz ponownie akceptować regulaminu
    • nie zobaczysz go na liście kont z innych banków podczas składania wniosku o pożyczkę, kartę kredytową lub limit odnawialny

Banki, których konta dodasz do aplikacji IKO i serwisu iPKO

Pytania i odpowiedzi

  • W ramach otwartej bankowości dodasz:
    • konto osobiste prowadzone w PLN
    • konto walutowe
    • konto oszczędnościowe
    • konto do karty kredytowej
    • konto firmowe
    • konto wspólne

    Rodzaje tych kont mogą się różnić w zależności od wybranego banku.

  • Dodanie konta nie oznacza przeniesienia go do naszego banku. Jeśli podepniesz konto z innego banku, zyskasz do niego podgląd w serwisie iPKO lub aplikacji IKO – w tym, np. do historii transakcji lub blokad.
  • Nie
  • Liczba jest nieograniczona – Ty decydujesz, które konta z danego banku chcesz dodać.
  • Nie – możesz wybrać tylko 1 bank z listy.
  • Na podany przez Ciebie e-mail wyślemy regulamin usługi.
  • Zgodę musisz wyrazić za każdym razem, gdy dodajesz konto z innego banku.
  • Pobranie podstawowych informacji o koncie trwa kilka sekund. Pobranie pozostałych danych np. historii transakcji może trwać dłużej.
    • Aktualizacja zależy od tego, jak szybko bank, w którym masz konto, przekaże nam dane z dodanego konta
    • Jeśli nie widzisz aktualnych danych, spróbuj je odświeżyć
    • Nie zaktualizujemy danych, jeśli wygaśnie dostęp do informacji o Twoich kontach – dlatego, nie rzadziej niż co 180 dni, możemy poprosić cię o zalogowanie się do banku i przedłużenie dostępu do dodanych kont
    • Dane aktualizujemy automatycznie (maks. 4 razy na dobę) i za każdym razem, gdy logujesz się do aplikacji IKO lub serwisu iPKO
    • Informacje możesz też odświeżyć samodzielnie w dowolnej chwili – wejdź w dodane konto i kliknij w ikonkę obok daty ostatniej aktualizacji
  • W serwisie iPKO przejdź do UstawieniaTwoje Dane → Zarządzanie zgodami.
    • Twoje konto z innego banku będzie nadal widoczne w aplikacji IKO i serwisie iPKO, ale nie będziemy mogli odświeżyć jego danych
    • W każdej chwili możesz zrezygnować z podglądu do tego:
      • w aplikacji IKO przejdź do Szczegóły konta ikona 3 kropek → Odłącz
      • w serwisie iPKO wybierz konto, które chcesz odpiąć i kliknij Szczegóły → Odłącz konto

Pojęcia i definicje

  • czyli dyrektywa o usługach płatniczych, która obowiązuje w Europejskim Obszarze Gospodarczym tj. na terytorium Unii Europejskiej, Islandii, Norwegii i Lichtensteinu.
    Celem PSD 2 jest regulacja europejskiego rynku płatności, w tym przede wszystkim otworzenie go na zewnętrznych dostawców usług i zwiększenie bezpieczeństwa zarówno płatności, jak i użytkowników bankowości elektronicznej. Ten nowy standard prawny został wdrożony w Polsce w ustawie o usługach płatniczych.
  • Przykład: takimi dostawcami mogą być banki, fintechy, instytucje finansowe i inni zewnętrzni dostawcy usług płatniczych – pod warunkiem, że spełnią szereg wymagań i uzyskają zgodę nadzoru finansowego (w Polsce to KNF) na świadczenie usług otwartej bankowości tj. inicjowania płatności oraz dostępu do informacji o rachunku. Gdy PKO Bank Polski pozwala dołączać do Twojej bankowości elektronicznej konta z innych banków, też występuje w roli TPP. PKO Bank Polski ma już zgodę KNF na świadczenie usług otwartej bankowości.
  • Przykład: to właśnie dzięki tej usłudze możesz podłączyć konta z wybranych banków do swojej aplikacji IKO i serwisu internetowego iPKO - po zalogowaniu do naszej bankowości elektronicznej zobaczysz wtedy swoje finanse w jednym miejscu.
  • Przykład: zakładając, że widzisz już konta z wybranych banków naszej bankowości elektronicznej lub mobilnej– możesz zlecać z nich przelewy w aplikacji IKO lub serwisie iPKO.
    Przykład: możesz pozwolić, żeby zewnętrzy dostawca usług (TPP) zlecał z Twojego konta w PKO Banku Polskim przelew konkretnemu odbiorcy. To Ty decydujesz o kwocie przelewu, a TPP nie ma dostępu do Twoich pieniędzy.
  • Na terenie Polski otwarta bankowość jest wdrażana za pomocą znowelizowanej ustawy o usługach płatniczych. Nowela dostosowała prawo krajowe do unijnej dyrektywy PSD2.

Aplikacja (mobilna) IKO

Definicja prawna

to określenie na usługę bankowości elektronicznej. Jest to usługa polegająca na dostępie do rachunku płatniczego przez internet, umożliwiająca sprawdzenie salda rachunku płatniczego, zmianę limitów dla płatności bezgotówkowych i transakcji dokonywanych przy użyciu karty debetowej lub złożenie innego rodzaju dyspozycji do rachunku.

Co to dla Ciebie znaczy?

Dostęp do rachunku płatniczego przez iPKO oraz IKO, które umożliwiają m.in.: sprawdzenie salda konta, zmianę limitów do płatności bezgotówkowych i transakcji kartą, zlecanie dyspozycji dotyczących rachunku.

Serwis (internetowy) iPKO

Definicja prawna

to określenie na usługę bankowości elektronicznej. Jest to usługa polegająca na dostępie do rachunku płatniczego przez internet, umożliwiająca sprawdzenie salda rachunku płatniczego, zmianę limitów dla płatności bezgotówkowych i transakcji dokonywanych przy użyciu karty debetowej lub złożenie innego rodzaju dyspozycji do rachunku.

Co to dla Ciebie znaczy?

Dostęp do rachunku płatniczego przez iPKO oraz IKO, które umożliwiają m.in.: sprawdzenie salda konta, zmianę limitów do płatności bezgotówkowych i transakcji kartą, zlecanie dyspozycji dotyczących rachunku.