Świadczenie wspierające

  • Świadczenie pomoże osobom z niepełnosprawnościami i ich opiekunom częściowo pokryć wydatki, aby zaspokoić szczególne potrzeby
  • Wniosek złożysz bezpośrednio poprzez PUE ZUS od 01.01.2024 r. A poprzez bankowość internetową w iPKO od 22.01.2024 r.
Świadczenie przyznawane jest przez ZUS na mocy ustawy z dnia 7 lipca 2023 r. o świadczeniu wspierającym

3 kroki do wniosku o świadczenie wspierające?

3 kroki do wniosku o świadczenie wspierające?

  • 1

    Złóż wniosek w serwisie iPKO

    Wybierz Usługi e-Urząd Świadczenie wspierające Złóż wniosek

  • 2

    Odbierz Urzędowe Potwierdzenie Odbioru

    Dostaniesz je na wskazany we wniosku adres e-mail

  • 3

    Otrzymaj świadczenie

    Po pozytywnej weryfikacji wniosku ZUS wypłaci Ci świadczenie

Pytania i odpowiedzi

  • Etap 1 – Serwis iPKO

    1.    Złóż wniosek o świadczenie wspierające w serwisie iPKO

    • We wniosku wskaż rachunek na który ma być wypłacane świadczenie
    • Podaj swoje dane lub jeżeli jesteś osobą reprezentującą osobę niepełnosprawną również jej dane
    • Sesja logowania serwisu iPKO trwa 5 minut – jeżeli przerwiesz wypełnianie wniosku i nastąpi automatyczne wylogowanie, zmiany we wniosku nie zostaną zapisane
    • Możesz pobrać wysłany wniosek tylko raz – od razu jak go wypełnisz. W serwisie iPKO pobierzesz potwierdzenie wysłania wniosku i status jego obsługi – masz na to 10 lat

     

    2.   Przekazujemy złożony wniosek do ZUS-u

    • Nie weryfikujemy danych formalnie i merytorycznie
    • Nie mamy żadnych informacji o dalszej obsłudze wniosku
    • Usuwamy wniosek i załączniki z naszych systemów od razu po tym, jak prześlemy je do ZUS

     

    Etap 2 – ZUS: Odbierz Urzędowe Potwierdzenie Odbioru (UPO)

    • UPO jest potwierdzeniem, że złożony wniosek prawidłowo przekazano do ZUS-u – otrzymasz je w kilka dni na swojego e-maila
    • Adres e-mail, z którego prześlą Tobie UPO, to noreply@zus.pl
    • Jeżeli w potwierdzeniu wniosku widzisz status dostarczony, ale nie masz UPO, skontaktuj się z ZUS-em

    Etap 3 – ZUS: Po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku środki ze świadczenia otrzymujesz każdego miesiąca

    Po wysłaniu wniosku jego obsługą zajmuje się ZUS

     

    O bezpieczeństwie

    • Aby złożyć wniosek, nie instalujesz żadnych aplikacji lub oprogramowania
    • Nigdy nie poprosimy Cię o podanie jakichkolwiek informacji dotyczących wniosku poprzez e-mail lub SMS

    Więcej o bezpieczeństwie

  • Świadczenie wspierające przysługuje osobie z niepełnosprawnościami w wieku od ukończenia 18 roku życia posiadającej decyzję ustalającą poziom potrzeby wsparcia, w której potrzebę wsparcia określono na poziomie od 70 do 100 punktów, wydaną w ramach zmodyfikowanego systemu orzecznictwa o niepełnosprawności, na podstawie ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.
    • Wniosek o przyznanie świadczenia wspierającego należy złożyć po uzyskaniu decyzji ustalającej poziom potrzeby wsparcia (nie wcześniej jednak niż w miesiącu w którym decyzja ta stała się ostateczna).
    • Natomiast, wnioski o wydanie decyzji ustalającej poziom potrzeby wsparcia można składać od 1 stycznia 2024 r.

    Co istotne: świadczenie wspierające będzie wprowadzane w trzech etapach począwszy od 1 stycznia 2024 r., a skończywszy na finalnym jego wdrożeniu, które nastąpi 1 stycznia 2026 r.  Oznacza to, że osoby z niepełnosprawnościami - w zależności od przyznanej im liczby punktów oceny potrzeby wsparcia – będą uzyskiwać prawo do świadczenia wspierającego w kolejnych latach.

    Harmonogram wprowadzenia świadczenia wspierającego:

    • I etap – od 1 stycznia 2024 r. – świadczenie wspierające dostępne dla osób z niepełnosprawnościami z najwyższymi poziomami potrzeby wsparcia, tj. od 87 do 100 pkt
    • II etap – od 1 stycznia 2025 r. – świadczenie wspierające będzie dostępne także dla osób z niepełnosprawnościami z kolejnymi poziomami potrzeby wsparcia, tj. od 78 do 86 pkt
    • III – ostatni etap – od 1 stycznia 2026 r. – świadczenie wspierające będzie dostępne także dla osób z niepełnosprawnościami z pozostałymi uprawniającymi poziomami potrzeby wsparcia, tj. od 70 do 77 pkt.​​​​​

    Uwaga: Powyższy harmonogram nie dotyczy osób z niepełnosprawnościami, na które ich opiekunowie co najmniej w dniu 1 stycznia 2024 r. lub później pobierali dotychczasowe świadczenie pielęgnacyjne, specjalny zasiłek opiekuńczy, zasiłek dla opiekuna lub świadczenie pielęgnacyjne na nowych zasadach – w przypadku takich osób z niepełnosprawnościami uzyskanie przez nie co najmniej 70 pkt w decyzji o poziomie potrzeby wsparcia, już od 1 stycznia 2024 r. będzie uprawniać do otrzymania świadczenia wspierającego.

  • Ustalenie prawa do świadczenia wspierającego oraz jego wypłata następuje na wniosek osoby z niepełnosprawnościami  lub osoby upoważnionej do jej reprezentowania.
    Aby uzyskać prawo do świadczenia wspierającego, wniosek należy złożyć do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie przez Internet za pośrednictwem jednego z kanałów wnioskowania:

    • Platformę PUE ZUS
    • Bankowość elektroniczną
  • Wysokość renty socjalnej jest równa kwocie najniższej renty z tytułu całkowitej niezdolności do pracy. Co roku świadczenie jest waloryzowane. Aktualną informację o wysokości renty socjalnej znajdziesz na stronach ZUS.

     

    Świadczenie wspierające przysługuje  miesięcznie w wysokości:

    • 220% renty socjalnej – jeżeli w decyzji ustalającej poziom potrzeby wsparcia potrzebę tę określono na poziomie od 95 do 100 punktów;
    • 180% renty socjalnej – jeżeli w decyzji ustalającej poziom potrzeby wsparcia potrzebę tę określono na poziomie od 90 do 94 punktów;
    • 120% renty socjalnej – jeżeli w decyzji ustalającej poziom potrzeby wsparcia potrzebę tę określono na poziomie od 85 do 89 punktów;
    • 80% renty socjalnej – jeżeli w decyzji ustalającej poziom potrzeby wsparcia potrzebę tę określono na poziomie od 80 do 84 punktów;
    • 60% renty socjalnej – jeżeli w decyzji ustalającej poziom potrzeby wsparcia potrzebę tę określono na poziomie od 75 do 79 punktów;
    • 40% renty socjalnej – jeżeli w decyzji ustalającej poziom potrzeby wsparcia potrzebę tę określono na poziomie od 70 do 74 punktów.
  • Możesz złożyć wniosek, jeśli masz aktywny dostęp do serwisu iPKO.

    Aktywuj dostęp do serwisu iPKO 

  • Jeśli masz u nas konto, ale nie potwierdzisz swoich danych w naszym oddziale, nie możesz złożyć wniosku w serwisie iPKO. Aby zyskać pełny dostęp, potwierdź swoją tożsamość w naszym oddziale.
  • Możesz wskazać konto w naszym lub dowolnym banku.
  • Nie możesz edytować już złożonego wniosku.
  • Decyzję podejmuje ZUS. My weryfikujemy Twoją tożsamość i udostępniamy możliwość złożenia wniosku w serwisie iPKO.
  • We wniosku widnieją Twoje podstawowe dane osobowe, m.in. imię, nazwisko, PESEL i numer konta w naszym banku – jeśli wskażesz go jako konto do wypłaty świadczenia. Nie przekazujemy żadnych informacji o produktach i usługach, z których u nas korzystasz.
  • Mamy porozumienie z ZUS-em o składaniu wniosku o świadczenie w serwisach bankowości internetowej – na podstawie ustawy o pomocy państwa.
    • Przetwarzany – przesyłamy wniosek do ZUS-u
    • Dostarczony – wysłaliśmy wniosek do ZUS-u – jego dalszą obsługą zajmuje się urząd gminy
    • Błąd dostarczenia – nie dostarczyliśmy wniosku do ZUS-u, musisz wysłać go ponownie – poinformujemy Cię o tym również telefonicznie

    Statusy potwierdzenia złożenia wniosku mogą zmieniać się raz na dobę

    • Kiedy złożysz wniosek w serwisie iPKO, my wystawiamy potwierdzenie złożenia wniosku do ZUS-u – jest ono dostępne w zakładce ze złożonymi wnioskami
    • UPP lub UPO wniosku otrzymasz z ZUS na adres e-mail w momencie, kiedy wniosek zarejestruje ZUS
    • Jeśli otrzymasz potwierdzenie złożenia wniosku i UPO, oznacza to, że przyjęto wniosek – nie, że otrzymasz świadczenie
  • Potwierdzenie pobierzesz od razu po złożeniu wniosku w serwisie iPKO. Status potwierdzenia może się zmieniać – aktualizujemy go raz na dobę w zakładce Złożone wnioski.
  • Możesz złożyć reklamacje wniosku o świadczenie wspierające:

    • u nas – jeżeli dotyczą problemów z dostępem lub wysłaniem wniosku z serwisu iPKO
    • do ZUS-u – jeżeli dotyczą obsługi złożonego wniosku lub wypłaty świadczenia. Zadzwoń na infolinię: 22 290 55 00 – od pon. do pt. w godz. 8.00-15.00

    Więcej o reklamacjach

  • Nie możesz aktualizować wniosku za naszym pośrednictwem. Jeśli sytuacja w Twojej rodzinie się zmieniła, skontaktuj się z ZUS-em.
  • Nie możesz zmienić już złożonego wniosku – możesz wysłać kolejny.
  • W takiej sytuacji dołącz do swojego wniosku akt urodzenia dziecka lub informację o jego innym dokumencie, np. paszporcie.

Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 7 lipca 2023 r. o świadczeniu wspierającym