Jaka jest różnica między pełnomocnictwem a kontem wspólnym?
Jeśli masz konto wspólne | Jeśli jesteś pełnomocnikiem | |||
---|---|---|---|---|
Jakie mam uprawnienia? | Jakie mam uprawnienia? Zarządzasz kontem w pełnym zakresie – z wyjątkiem dyspozycji, które wymagają zgody każdego z Was | Jakie mam uprawnienia? Dysponujesz pieniędzmi w zakresie, który określi właściciel konta | ||
Co się dzieje na wypadek śmierci właściciela konta? | Co się dzieje na wypadek śmierci właściciela konta? W przypadku śmierci drugiej osoby, Twoje prawa nie wygasną, a Ty dalej masz pełny dostęp do konta | Co się dzieje na wypadek śmierci właściciela konta? W przypadku śmierci właściciela konta, pełnomocnictwo wygasa i nie możesz zarządzać kontem | ||
Kto odpowiada za zadłużenie? | Kto odpowiada za zadłużenie? Każde z Was odpowiada za zadłużenie | Kto odpowiada za zadłużenie? Nie odpowiadasz za zadłużenie | ||
Jak udzielić pełnomocnictwo do konta?
Status zgłoszenia i potwierdzenie udzielenia lub odwołania pełnomocnictwa znajdziesz w serwisie iPKO.
Ile kosztuje udzielenie lub odwołanie pełnomocnictwa?
Pytania i odpowiedzi
Dostęp do swojego konta możesz udzielić osobie, która skończyła 18 lat. Pełnomocnik nie musi być z Tobą spokrewniony – ważne, żeby była to zaufana osoba.
Zakres dyspozycji, które może realizować pełnomocnik, zależy od poziomu dostępu – czyli rodzaju pełnomocnictwa. Możesz nadać pełnomocnikowi 3 różne poziomy dostępu do konta przez
- serwis iPKO
- aplikację IKO
- infolinię
- Ogólne (pełne) – pełnomocnik ma taki sam dostęp do konta jak Ty, ale nie może udzielać pełnomocnictwa, zawierać umów kredytu odnawialnego, składać wniosków o wydanie nowej karty, złożyć dyspozycji na wypadek śmierci, wypowiedzieć lub zmienić umowy – chyba że zdecydujesz inaczej
- Rodzajowe – pełnomocnik może korzystać tylko z wybranych przez Ciebie funkcji, np. zlecić przelew lub wypłacić gotówkę do wyznaczonego limitu
Tak – jeśli jeszcze nie ma u nas konta, łatwo otworzy je na selfie.
Do każdego konta możesz mieć maks. 2 pełnomocników – bez względu na rodzaj pełnomocnictwa.
Pełnomocnictwo może obejmować czas nieokreślony lub wskazany przez Ciebie we wniosku. Pełnomocnictwo wygasa z chwilą śmierci właściciela konta i od tego momentu pełnomocnik nie może dysponować pieniędzmi na koncie.
- Złóż odpowiednią dyspozycję w serwisie iPKO lub w naszym oddziale
- W przypadku konta wspólnego wystarczy, że dyspozycję złoży jedno z Was
- Żeby odwołać pełnomocnika, nie potrzebujesz jego zgody lub obecności
W każdej chwili możesz:
- odwołać pełnomocnika
- zmienić zakres dostępu
- zmienić limity transakcji kartą – jeśli pełnomocnik ma kartę do Twojego konta
Tak, każdy pełnomocnik może otrzymać specjalną kartę do konta właściciela – tzw. kartę dla użytkownika.
Kartę dla pełnomocnika zamówisz:
- w serwisie internetowym iPKO w Moje produkty → Zamów nową kartę → Karty debetowe do konta
- na infolinii
- w oddziale
Kartę dostaniesz pocztą na wskazany we wniosku adres.
Pamiętaj:
- Ty zarządzasz kartą pełnomocnika – ustalasz limity wypłat gotówki, płatności w sklepach lub w internecie
- Bez Twojej zgody pełnomocnik nie może sam zarządzać kartą – może nią tylko płacić i wypłacać w określonym przez Ciebie zakresie
- Kartę możesz zablokować w dowolnym momencie w serwisie iPKO, aplikacji IKO, w oddziale lub na infolinii