3 skróty, które warto znać
AML/CFT – przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu
Zbiór przepisów, które zapewniają ochronę systemu finansowego przed wykorzystaniem go do przestępstw.
KYC – Poznaj Swojego Klienta
Procedura, zgodnie z którą musimy znać Twoje aktualne dane, potwierdzić Twoją tożsamość oraz to, skąd pochodzą Twoje pieniądze. Wszystko po to, aby upewnić się, że są legalne oraz spełnić wymogi, które podyktowane są przepisami i najlepszymi rynkowymi praktykami. Procedura ta wynika z ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.
Ankieta AML – dodatkowe informacje wymagane przepisami prawa
Gdy korzystasz z naszej bankowości elektronicznej lub załatwiasz sprawę w oddziale, możemy Cię poprosić o to, aby uzupełnić informacje zgodnie z przepisami ustawy (jak np. te, które dotyczą źródła pochodzenia Twoich pieniędzy).
Co? Kiedy? Gdzie?
Klient indywidualny
- 1
O jakie dane m.in. możemy Cię poprosić?
- Aktualny dokument tożsamości (np. dowód, paszport)
- Adres zamieszkania, adres korespondencyjny
- Źródło pochodzenia pieniędzy
- Przedział kwotowy i kraj pochodzenia Twoich pieniędzy
- Czy prowadzisz działalność gospodarczą
- Jeśli jesteś osobą, która zajmuje wysokie stanowisko polityczne, poprosimy o dodatkowe informacje o Twoim majątku
- 2
Kiedy możemy Cię poprosić o takie dane lub kiedy musisz je samodzielnie uzupełnić/zaktualizować?
- Gdy zostajesz naszym klientem
- Gdy nie mamy Twoich aktualnych danych
- Kiedy zmienia się Twoja sytuacja finansowa, np. zmienia się źródło pochodzenia pieniędzy
- Gdy chcemy wyjaśnić nietypową transakcję
- Gdy zmienisz wcześniej podane nam dane
- Gdy nie mamy od Ciebie informacji, których wymaga od nas prawo.
- 3
W jaki sposób możesz podać lub zaktualizować potrzebne dane w ankiecie AML?
- w serwisie iPKO i w aplikacji IKO – jeśli po zalogowaniu poprosimy Cię o to
- w jednej z naszych placówek
Nasi doradcy mogą kontaktować się z Tobą e-mailem lub telefonicznie, gdy nie mamy Twoich aktualnych danych lub potrzebnych informacji, z prośbą, aby zaktualizować je w naszej placówce lub aplikacji IKO i serwisie iPKO. Dodatkowo mogą poprosić Cię o wysłanie e-mailem niezbędnych dokumentów, jeśli konieczne będzie wyjaśnienie danej transakcji.
Nie będziemy Cię prosili o udostępnienie danych w inny sposób. Jeśli nie masz pewności, czy to my pytamy, potwierdź w IKO, czy kontaktuje się z Tobą nasz pracownik lub zadzwoń pod nr 800 302 302. Jeśli masz wątpliwości, kto się z Tobą kontaktuje – przerwij połączenie.
Pytania i odpowiedzi
- Co, jeśli nie chcę podać informacji, o które prosi mnie bank? Czy to jest obowiązkowe?
Tak, musimy od Ciebie otrzymać pewne informacje, np. poprosić o aktualizację dokumentu tożsamości albo zapytać o wysokość Twoich wpływów do banku. Działamy zgodnie z prawem, żeby zapewnić bezpieczeństwo finansów Twoich oraz innych klientów.
Jeśli nie podasz wymaganych informacji, możemy ograniczyć Ci dostęp do usług banku, np. do aplikacji IKO i serwisu iPKO lub wstrzymać Twoje transakcje, a nawet wypowiedzieć obowiązującą nas umowę.
- Skąd mam wiedzieć, że to bank prosi mnie o dane, a nie oszust?
Będziemy Cię prosili o podanie danych tylko poprzez nasze kanały: serwis iPKO i aplikację IKO – po zalogowaniu, telefonicznie i podczas wizyty w naszej placówce. Jeśli masz wątpliwości, kto się z Tobą kontaktuje – przerwij połączenie.
- Czy bank będzie używał tych danych do celów marketingowych?
Dane, o które Cię prosimy, będą wykorzystywane zgodnie z przepisami prawa – aby przeciwdziałać praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.
Swoimi zgodami marketingowymi możesz samodzielnie zarządzać w aplikacji IKO i serwisie iPKO. - Dlaczego bank prosi o podanie danych i pyta o źródło pochodzenia pieniędzy, skoro ma te informacje np. w historii moich transakcji?
Taki obowiązek nakłada na nas ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. Zgodnie z procedurą KYC musimy znać Twoje aktualne dane, potwierdzić Twoją tożsamość oraz to, skąd pochodzą Twoje pieniądze. Wszystko po to, aby upewnić się, że są legalne. Do naszych zadań należy m.in. sprawdzanie, czy transakcje są zgodne z tymi wykonywanymi przez Ciebie dotychczas, czy kwota i przedmiot transakcji nie są nietypowe. Robimy to, aby ocenić ryzyko i potwierdzić, że nasza współpraca może być kontynuowana.
- Dlaczego bank pyta mnie o szczegóły, skoro jestem zwykłym klientem indywidualnym, nie mam firmy ani wysokich dochodów?
Przepisy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu obowiązują wszystkie banki, a także wszystkich klientów. Zadajemy te pytania, żeby cały system bankowy był bezpieczny.
- Czy mogę podać wymagane informacje w inny sposób niż online?
Twoje poczucie bezpieczeństwa jest dla nas bardzo ważne! Jeśli masz wątpliwości i nie chcesz podawać tych informacji online, możesz przyjść do naszej placówki i porozmawiać z doradcą, lub zadzwonić do niego.
- Inny bank, w którym mam konto, nie pytał mnie o takie informacje.
Zgodnie z prawem do zbierania takich informacji są zobowiązane wszystkie banki. Zakres pytań może się jednak różnić.
- Jestem klientem indywidualnym, dlaczego pytacie mnie o działalność gospodarczą?
Przepisy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu obligują nas do zebrania informacji dot. prowadzenia przez Ciebie działalności. Dlatego chcemy wiedzieć, czy prowadzisz działalność gospodarczą i czy planujesz za naszym pośrednictwem realizować transakcje z nią związane.
Podstawa prawna
Ustawa z 1 marca 2018 roku o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu