Przejdź to głównej części strony

Uzupełnij swoje dane i zapobiegaj oszustwom

  • Musimy mieć Twoje aktualne dane oraz wiedzieć, skąd pochodzą Twoje pieniądze – zawsze gdy korzystasz z naszych usług
  • Potrzebujemy tego, żeby móc udostępniać Ci nasze usługi, działać zgodnie z prawem, zapobiegać oszustwom i chronić Twoje finanse
Wynika to ustawy z 1 marca 2018 roku o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu i procedury Poznaj Swojego Klienta (z ang. KYC – Know Your Customer). Dotyczy ona wszystkich banków i instytucji finansowych.

3 skróty, które warto znać

Co? Kiedy? Gdzie?

Klient indywidualny

  • 1

    O jakie dane m.in. możemy Cię poprosić?

    • Aktualny dokument tożsamości (np. dowód, paszport)
    • Adres zamieszkania, adres korespondencyjny
    • Źródło pochodzenia pieniędzy  
    • Przedział kwotowy i kraj pochodzenia Twoich pieniędzy
    • Czy prowadzisz działalność gospodarczą
    • Jeśli jesteś osobą, która zajmuje wysokie stanowisko polityczne, poprosimy o dodatkowe informacje o Twoim majątku
  • 2

    Kiedy możemy Cię poprosić o takie dane lub kiedy musisz je samodzielnie uzupełnić/zaktualizować?

    • Gdy zostajesz naszym klientem
    • Gdy nie mamy Twoich aktualnych danych
    • Kiedy zmienia się Twoja sytuacja finansowa, np. zmienia się źródło pochodzenia pieniędzy
    • Gdy chcemy wyjaśnić nietypową transakcję
    • Gdy zmienisz wcześniej podane nam dane
    • Gdy nie mamy od Ciebie informacji, których wymaga od nas prawo. 
  • 3

    W jaki sposób możesz podać lub zaktualizować potrzebne dane w ankiecie AML?

    • w serwisie iPKO i w aplikacji IKO – jeśli po zalogowaniu poprosimy Cię o to
    • w jednej z naszych placówek

Nasi doradcy mogą kontaktować się z Tobą e-mailem lub telefonicznie, gdy nie mamy Twoich aktualnych danych lub potrzebnych informacji, z prośbą, aby zaktualizować je w naszej placówce lub aplikacji IKO i serwisie iPKO. Dodatkowo mogą poprosić Cię o wysłanie e-mailem niezbędnych dokumentów, jeśli konieczne będzie wyjaśnienie danej transakcji.

Pytania i odpowiedzi

  • Tak, musimy od Ciebie otrzymać pewne informacje, np. poprosić o aktualizację dokumentu tożsamości albo zapytać o wysokość Twoich wpływów do banku. Działamy zgodnie z prawem, żeby zapewnić bezpieczeństwo finansów Twoich oraz innych klientów.

    Jeśli nie podasz wymaganych informacji, możemy ograniczyć Ci dostęp do usług banku, np. do aplikacji IKO i serwisu iPKO lub wstrzymać Twoje transakcje, a nawet wypowiedzieć obowiązującą nas umowę.

  • Będziemy Cię prosili o podanie danych tylko poprzez nasze kanały: serwis iPKO i aplikację IKO – po zalogowaniu, telefonicznie i podczas wizyty w naszej placówce. Jeśli masz wątpliwości, kto się z Tobą kontaktuje – przerwij połączenie.

  • Dane, o które Cię prosimy, będą wykorzystywane zgodnie z przepisami prawa – aby przeciwdziałać praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. 
     
    Swoimi zgodami marketingowymi możesz samodzielnie zarządzać w aplikacji IKO i serwisie iPKO. 

  • Taki obowiązek nakłada na nas ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. Zgodnie z procedurą KYC musimy znać Twoje aktualne dane, potwierdzić Twoją tożsamość oraz to, skąd pochodzą Twoje pieniądze. Wszystko po to, aby upewnić się, że są legalne. Do naszych zadań należy m.in. sprawdzanie, czy transakcje są zgodne z tymi wykonywanymi przez Ciebie dotychczas, czy kwota i przedmiot transakcji nie są nietypowe. Robimy to, aby ocenić ryzyko i potwierdzić, że nasza współpraca może być kontynuowana.

  • Przepisy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu obowiązują wszystkie banki, a także wszystkich klientów. Zadajemy te pytania, żeby cały system bankowy był bezpieczny.

  • Twoje poczucie bezpieczeństwa jest dla nas bardzo ważne! Jeśli masz wątpliwości i nie chcesz podawać tych informacji online, możesz przyjść do naszej placówki i porozmawiać z doradcą, lub zadzwonić do niego.

  • Zgodnie z prawem do zbierania takich informacji są zobowiązane wszystkie banki. Zakres pytań może się jednak różnić.

  • Przepisy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu obligują nas do zebrania informacji dot. prowadzenia przez Ciebie działalności. Dlatego chcemy wiedzieć, czy prowadzisz działalność gospodarczą i czy planujesz za naszym pośrednictwem realizować transakcje z nią związane.

Podstawa prawna

Ustawa z 1 marca 2018 roku o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu