W serwisie internetowym iPKO wybierz kolejno e-Urząd → Wniosek Rodziny Kapitał Opiekuńczy i wypełnij wniosek
Na wskazany we wniosku adres e-mail otrzymasz Urzędowe Potwierdzeniem Odbioru (UPO) wysłane z adresu noreply@zus.pl
Po weryfikacji wniosku ZUS wypłaci Ci świadczenie.
Świadczenie ma pomóc pokryć wydatki na opiekę nad drugim i kolejnym dzieckiem w rodzinie od 12. do 35. miesiąca życia. Są do niego uprawnieni rodzice oraz osoby, które przyjęły dziecko na wychowanie i wystąpiły do sądu opiekuńczego z wnioskiem o przysposobienie dziecka
Można pobierać świadczenie niezależnie od już otrzymywanego wsparcia - Rodzina 500+ lub Dobry start
Na takie dzieci świadczenie będzie przysługiwać proporcjonalnie za okres od dnia wejścia w życie ustawy do momentu ukończenia 35. miesiąca życia przez drugie lub kolejne dziecko
Składaj reklamacje dotyczące wniosku o Rodzinny Kapitał Opiekuńczy
Wsparcie na drugie i kolejne dziecko w rodzinie od 12 do 35 miesiąca życia – w sumie można otrzymać do 12 tys. zł na każde z tych dzieci, bez kryterium dochodowego
Rodzice sami wybierają, w jakiej miesięcznej wysokości chcą pobierać świadczenie: 1000 zł przez 12 m-cy albo 500 zł przez 24 m-ce.
Jeśli otworzyłeś konto w PKO Banku Polskim potwierdzając swoje dane przelewem aktywacyjnym z innego banku i nie potwierdziłeś swoich danych osobowych w naszym oddziale, nie możesz złożyć wniosku o Rodzinny Kapitał Opiekuńczy przez serwis internetowy iPKO. Żeby to zrobić, potwierdź swoją tożsamość w dowolnym oddziale PKO Banku Polskiego. Wniosek możesz złożyć w bankowości internetowej - jeśli jesteś matką albo ojcem dziecka i masz numer PESEL. Jeśli nie masz numeru PESEL, wniosek możesz złożyć przez PUE ZUS i portal Emp@tia. Jeśli jesteś rodzicem adopcyjnym, także możesz złożyć wniosek przez PUE ZUS oraz portal Emp@tia.
Jeśli składasz wniosek w serwisie internetowym iPKO, możesz wskazać konto w PKO Banku Polskim lub w dowolnym innym banku.
Nie, wniosku RKO nie można edytować po złożeniu. Jeśli musisz złożyć korektę wniosku, złóż go do ZUS przez Platformę Usług Elektronicznych (PUE) ZUS.
Wniosek należy złożyć przez Platformę Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. Od 1 lutego 2022 r. wniosek możesz też złożyć w banku za pośrednictwem serwisu internetowego iPKO.
Jeśli dziecko nie ma numeru PESEL, we wniosku podaj numer innego dokumentu dziecka (paszport lub inny dokument).
Do wniosku dodaj:
Jeśli składasz wniosek na więcej niż jedno dziecko bez numeru PESEL, musisz dodać akty urodzenia każdego z nich. Dotyczy to również najstarszego dziecka (jeśli nie ma numeru PESEL).
Prawo do RKO jest ustalane na wniosek matki, ojca, osoby, która przyjęła dziecko na wychowanie i wystąpiła do sądu opiekuńczego z wnioskiem o wszczęcie postępowania w sprawie jego przysposobienia. Wniosek składa tylko jeden z rodziców dziecka.
Jeśli rodzice są np. po rozwodzie — wniosek składa ten rodzic, z którym dziecko zamieszkuje i który je utrzymuje.
Wiadomość e-mail z UPO o tytule „Urzędowe Poświadczenie Przedłożenia będące Urzędowym Potwierdzeniem Odbioru dla wniosku o świadczenie wychowawcze nr <numer wniosku>” otrzymasz z adresu e-mail: noreply@zus.pl.
Świadczenia w ramach rządowego Programu RKO przyznaje ZUS. Bank tylko weryfikuje Twoją tożsamość i umożliwia swoim klientom złożenie wniosku o RKO w serwisie internetowym iPKO.
Pomagamy Ci w wypełnianiu wniosku podstawiając podstawowe dane osobowe, m.in. imię, nazwisko, PESEL oraz numer konta w PKO Banku Polskim, o ile wskażesz go jako rachunek do wypłaty świadczenia. Nie przekazujemy w ramach wniosku RKO żadnych informacji o produktach i usługach, które masz w banku.
Potwierdzenie złożenia wniosku jest wystawiane przez bank w serwisie internetowym iPKO po wypełnieniu wniosku RKO i jest dostępne w zakładce z wnioskami wypełnionymi. Potwierdza ono, że przesłaliśmy Twój wniosek do ZUS-u. Potwierdzenie złożenia wniosku może mieć kilka statusów:
Statusy potwierdzenia złożenia wniosku mogą się zmieniać raz na dobę.
Urzędowe Poświadczenie Przedłożenia będące Urzędowym Potwierdzeniem Odbioru wniosku RKO otrzymasz na adres e-mail podany we wniosku w momencie, gdy wniosek zostanie zarejestrowany w systemie ZUS.
Otrzymanie potwierdzenia złożenia wniosku z banku oraz UPO nie gwarantuje, że otrzymasz świadczenia pieniężne w ramach programu Rodzinny Kapitał Opiekuńczy a jedynie, że wniosek został przyjęty do rozpoznania.
Potwierdzenie złożenia wniosku o RKO możesz pobrać od razu po jego złożeniu w serwisie internetowym iPKO. Status potwierdzenia może się zmieniać i będzie aktualizowany raz na dobę w serwisie internetowym w zakładce „Oferty i wnioski”.
Tak, RKO przysługuje bez względu na wiek najstarszego dziecka w rodzinie.
Kopię pobranego wniosku o RKO możesz pobrać tylko 1 raz, od razu po wysłaniu przez serwis internetowy iPKO.
Wszystkie informacje na temat wniosku i jego obsługi znajdziesz na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS (status obsługi wniosku, szczegółowe informacje dot. świadczenia w kontekście dziecka, którego dotyczył wniosek)
Składaj reklamacje dotyczące wniosku RKO:
Tak. Rodzinny Kapitał Opiekuńczy przysługuje na drugie i kolejne dziecko w rodzinie w wieku od 12 do 35 miesięcy. Dlatego we wniosku musisz podać dane najstarszego dziecka w Twojej rodzinie – czyli: imię i nazwisko, datę urodzenia, PESEL lub inny dokument w przypadku braku numeru PESEL.
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 17 listopada 2021 r. o rodzinnym kapitale opiekuńczym (Dz.U. z 2021 r. poz. 2270)
Aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie, Internetowe serwisy informacyjne PKO Banku Polskiego wykorzystują pliki cookies zapisywane w pamięci przeglądarki. Szczegółowe informacje na temat celu ich używania, łączenia z innymi danymi posiadanymi przez Bank oraz zmiany ustawień plików cookies a także ich usuwania z przeglądarki internetowej, znajdują się w Polityce prywatności Dalsze korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce oznacza potwierdzenie zapoznania się z powyższymi informacjami i zgodę na wykorzystywanie plików cookies w celach marketingowych.
Pliki cookies przetwarzane są m.in. w celu jak najlepszego dopasowania prezentowanych treści do potrzeb i zainteresowań użytkowników a także w celu zapewnienia bezpieczeństwa usług świadczonych przez Bank oraz aby dokonywać pomiarów, które pozwalają udoskonalać produkty i usługi oferowane przez Bank.
Szczegółowe informacje na temat rodzajów plików cookies, sposobach korzystania z plików oraz usuwania, a także o naszych partnerach znajdują się w Polityce plików cookie