Otwórz konto z kodem START2 i kartą PKO Junior. Możecie zyskać do 250 zł
Więcej o Wniosku Rodzina 800+
Wniosek Rodzina 800+ krok po kroku
Etap 1 / bank: składasz wniosek Rodzina 800+ online w serwisie iPKO
- Po zalogowaniu do iPKO przejdź do Usługi → e-Urząd → Wniosek Rodzina 800+ → Złóż wniosek
- Możesz złożyć wniosek tylko i wyłącznie w swoim imieniu
- We wniosku możesz zmienić numer konta do wypłaty świadczenia 800+
- Poprawnie wypełniony wniosek online w serwisie iPKO będzie podpisany Twoim imieniem, nazwiskiem oraz numerem PESEL.
- Sesja logowania serwisu iPKO trwa 5 minut – jeżeli przerwiesz wypełnianie wniosku i nastąpi automatyczne wylogowanie, zmiany we wniosku nie zostaną zapisane
- Wysłany wniosek możesz pobrać tylko raz, od razu po wypełnieniu. Potwierdzenie wysłania wniosku oraz status jego obsługi możesz pobrać w serwisie iPKO przez 10 lat od wysłania
- Bank przekazuje złożony wniosek do ZUS-u. Nie weryfikujemy danych formalnie i merytorycznie oraz nie mamy żadnych informacji o dalszej obsłudze wniosku. Usuwamy wniosek oraz załączniki od razu po przesłaniu ich do systemu informatycznego ZUS. Udostępniamy wniosek Rodzina 800+ na mocy porozumienia PKO Banku Polskiego z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych.
Co oznaczają statusy Twojego wnisoku w serwisie iPKO?- „Przetwarzany” - trwa przesyłanie wniosku do ZUS-u
- „Dostarczony” - wniosek został przesłany do ZUS-u
- „Błąd dostarczenia” - wniosek nie został dostarczony do ZUS-u. Wyślij wniosek ponownie
Etap 2 / ZUS: odbierasz Urzędowe Potwierdzenie Odbioru (UPO)
- Urzędowe Potwierdzenie Odbioru (UPO) jest dla Ciebie potwierdzeniem, że złożony wniosek został prawidłowo przekazany do obsługi przez ZUS. Zostanie wysłane na podany przez Ciebie adres e-mail w ciągu kilku dni od wysłania wniosku w serwisie iPKO
- Adres e-mail, z którego zostanie przesłane Urzędowe Potwierdzenie Odbioru (UPO), to noreply@zus.pl
- Jeżeli w potwierdzeniu swojego wniosku widzisz status „Dostarczony”, ale nie masz jeszcze UPO, skontaktuj się z ZUS-em
Etap 3 / ZUS: po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku otrzymujesz co miesiąc świadczenie 800+
- Od momentu wysłania wniosku jego obsługą zajmuje się ZUS
- Po zalogowaniu do iPKO przejdź do Usługi → e-Urząd → Wniosek Rodzina 800+ → Złóż wniosek
Bezpieczeństwo
- Żeby złożyć wniosek Rodzina 800+, nie musisz instalować na komputerze żadnych aplikacji ani oprogramowania
- Wysłanie wniosku Rodzina 800+ nie wymaga potwierdzania narzędziem autoryzacji. Możemy Cię o to poprosić tylko wtedy, gdy zmienisz konto do wypłaty świadczenia
- Nigdy nie poprosimy Cię o podanie jakichkolwiek informacji dotyczących wniosku poprzez e-mail lub SMS
- Jako potwierdzenie wysłania wniosku Rodzina 800+ otrzymasz Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO) z adresu noreply@zus.pl
Więcej o zasadach bezpiecznego korzystania z bankowości elektronicznej
Obsługa Reklamacji
Składaj reklamacje dotyczące wniosku Rodzina 800+:
- w banku – jeżeli dotyczą problemów z dostępem lub wysłaniem wniosku z serwisu internetowego iPKO - sprawdź nasze zasady rozpatrywania reklamacji
- do ZUS-u – jeżeli dotyczą obsługi złożonego wniosku lub wypłaty świadczenia wychowawczego, pod numerem specjalnej infolinii: 22 290 55 00 (czynna od poniedziałku do piątku w godz. 8.00 - 15.00)
O Programie Rodzina 800+
Więcej informacji na temat Programu Rodzina 800+ znajdziesz na stronie ZUS oraz na stronie rządowej
3 kroki do wniosku Rodzina 800+
online
- 1
W serwisie iPKO wybierz kolejno Usługi → e-Urząd → Wniosek Rodzina 800+ → Złóż wniosek
- 2
Na wskazany we wniosku adres e-mail otrzymasz Urzędowe Potwierdzeniem Odbioru (UPO) wysłane z adresu noreply@zus.pl
- 3
Po weryfikacji wniosku ZUS wypłaci Ci świadczenie
Pytania i odpowiedzi
- Kto może złożyć wniosek Rodzina 800+ za pośrednictwem PKO Banku Polskiego?
Wnioski Rodzina 800+ mogą składać klienci PKO Banku Polskiego z aktywnym dostępem do serwisu internetowego iPKO.
- Jestem klientem PKO Banku Polskiego i mam dostęp do serwisu internetowego iPKO. Dlaczego nie mogę złożyć wniosku Rodzina 800+?Jeśli otworzyłeś konto w PKO Banku Polskim potwierdzając swoje dane przelewem aktywacyjnym z innego banku i nie potwierdziłeś swoich danych osobowych w naszym oddziale, nie możesz złożyć wniosku Rodzina 800+ przez serwis internetowy iPKO. Żeby to zrobić, potwierdź swoją tożsamość w dowolnym oddziale PKO Banku Polskiego.
- Jaki numer konta podać we wniosku Rodzina 800+ do wypłaty świadczeń?Jeśli składasz wniosek w serwisie internetowym iPKO, możesz wskazać konto w PKO Banku Polskim lub w dowolnym innym banku.
- Czy we wniosku Rodzina 800+ mogę podać konto dziecka do wypłaty świadczeń?We wniosku możesz podać tylko jeden numer konta, a dzieci do 13 roku życia nie mają zdolności do czynności prawnej. Nawet jeżeli do wypłaty świadczeń podasz PKO Konto Dziecka, jego dysponentem jesteś Ty.
- Czy po wysłaniu wniosku Rodzina 800+ przez serwis internetowy iPKO będzie można go modyfikować?Nie, wniosku Rodzina 800+ nie można edytować po złożeniu.
- Kto może złożyć wniosek Rodzina 800: jeden rodzic czy oboje?
Prawo do świadczenia 800+ jest ustalane na wniosek matki, ojca, opiekuna faktycznego dziecka albo opiekuna prawnego dziecka. Wniosek składa tylko jeden z rodziców.
Jeśli rodzice są po rozwodzie — wniosek składa ten rodzic, z którym dziecko zamieszkuje. Jeśli dziecko zamieszkuje z obydwojgiem rodziców, wniosek składa rodzic, który faktycznie opiekuje się dzieckiem.
Jeśli rodzice są rozwiedzeni, w separacji lub dzielą się opieką nad dzieckiem zgodnie np. z planem wychowawczym (na podstawie orzeczenia sądu ustanawiającego tzw. opiekę naprzemienną) — oboje mogą złożyć wniosek na dziecko. Dostaną wsparcie w wysokości połowy nominalnej miesięcznej wysokości świadczenia, tj. 400 zł miesięcznie.
- Skąd będę wiedzieć, że dostałem UPO/UPP z wiarygodnego źródła?Wiadomość e-mail z UPO o tytule „UPO/UPP wniosek SW-1 nr <identyfikator dokumentu>” otrzymasz z adresu e-mail: noreply@zus.pl
- Kto decyduje o przyznaniu mi świadczenia w ramach programu Rodzina 800+? Jaka jest rola banku w tym procesie?Decyzję o przyznaniu świadczenia w ramach rządowego Programu Rodzina 800+ podejmuje ZUS. Rola banku ogranicza się do weryfikacji tożsamości wnioskującego i umożliwienia swoim klientom złożenia wniosku Rodzina 800+ w serwisie internetowym iPKO.
- Czy do przyznania świadczenia w ramach programu Rodzina 800+ brane są pod uwagę moje dane, którymi dysponuje bank?Pomagamy Ci w wypełnianiu wniosku Rodzina 800+ podstawiając podstawowe dane osobowe, m.in. imię, nazwisko, PESEL oraz numer konta w PKO Banku Polskim, o ile wskażesz go jako rachunek do wypłaty świadczenia. Nie przekazujemy w ramach wniosku Rodzina 800+ żadnych informacji o produktach i usługach, które masz w banku.
- Na jakiej podstawie bank umożliwia składanie wniosków o świadczenia w ramach programu Rodzina 800+?PKO Bank Polski zawarł z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych porozumienie dotyczące składania wniosków w programie Rodzina 800+ w serwisach bankowości internetowej – możliwość składania wniosków poprzez serwisy bankowości internetowej banków krajowych przewidują przepisy ustawy o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci.
- Czym się różni potwierdzenie złożenia wniosku, które mogę pobrać z serwisu internetowego iPKO od Urzędowego Potwierdzenia Odbioru (UPO)/ Urzędowego Poświadczenia Przedłożenia (UPP)?
Potwierdzenie złożenia wniosku jest wystawiane przez bank w serwisie internetowym iPKO po złożeniu wniosku Rodzina 800+ i jest dostępne w zakładce ze złożonymi wnioskami. Potwierdza ono, że przesłaliśmy Twój wniosek do ZUS-u. Potwierdzenie złożenia wniosku może mieć kilka statusów:
- przetwarzany - oznacza to, że Bank jest w trakcie przekazywania wniosku do systemu ZUS
- dostarczony - oznacza to, że wniosek został przekazany do systemu ZUS i dalsza obsługa wniosku leży w gestii organu prowadzącego w gminie, który został wskazany we wniosku przez wnioskującego.
- błąd dostarczenia - oznacza to, że wniosek nie został przekazany do systemu ZUS i należy ponownie złożyć wniosek. Informację tę przekazuje wnioskującemu dodatkowo pracownik naszej infolinii
Statusy potwierdzenia złożenia wniosku mogą się zmieniać raz na dobę.
Urzędowe Poświadczenie Przedłożenia (UPP)/Urzędowym Potwierdzeniem Odbioru (UPO) wniosku Rodzina 800+ otrzymasz na adres e-mail podany we wniosku w momencie, gdy wniosek zostanie zarejestrowany w systemie ZUS.
Otrzymanie potwierdzenia złożenia wniosku z banku oraz UPO nie gwarantuje, że otrzymasz świadczenia pieniężne w ramach programu Rodzina 800+, a jedynie, że wniosek został przyjęty do rozpoznania.
- Jakie dane zawiera potwierdzenie złożenia wniosku Rodzina 800+?
- STATUS WNIOSKU - status pobrany z systemu emp@tia
- IDENTYFIKATOR WNIOSKU - zawiera unikalny numer wniosku
- DATA ZŁOŻENIA WNIOSKU - data złożenia wniosku w systemie Banku
- IMIĘ - dane osoby wnioskującej
- NAZWISKO - dane osoby wnioskującej
- PESEL - dane osoby wnioskującej
- NAZWA NADAWCY WNIOSKU – zawiera informacje o instytucji: Bank
- NAZWA/KOD OGRANU PROWADZĄCEGO – nazwa/kod organu prowadzącego w gminie
- KOD DOKUMENTU
- WERSJA DOKUMENTU
- Kiedy i skąd mogę pobrać potwierdzenie złożenia wniosku Rodzina 800+ wystawiane prze bank?Potwierdzenie złożenia wniosku „Rodzina 800+” możesz pobrać od razu po złożeniu wniosku w serwisie internetowym iPKO. Status potwierdzenia może się zmieniać i będzie aktualizowany raz na dobę w serwisie internetowym w zakładce „Złożone wnioski”.
- Jak pobrać kopię złożonego wniosku Rodzina 800+?Kopię złożonego wniosku Rodzina 800+ możesz pobrać tylko 1 raz od razu po wysłaniu przez serwis internetowy iPKO.
- Czy PKO Bank Polski przyjmuje reklamacje dotyczące wniosków o świadczenie „Rodzina 800+”?
Składaj reklamacje dotyczące wniosku Rodzina 800+:
- w banku – jeżeli dotyczą problemów z dostępem lub wysłaniem wniosku z serwisu internetowego iPKO - sprawdź nasze zasady rozpatrywania reklamacji
- do ZUS-u – jeżeli dotyczą obsługi złożonego wniosku lub wypłaty świadczenia wychowawczego
- Moje dziecko przestało się kwalifikować do wypłaty świadczeń z programu Rodzina 800+. Jak złożyć korektę/aktualizację wniosku Rodzina 800+ w serwisie iPKO?Nie ma możliwości korekty/aktualizacji wniosku Rodzina 800+ za pośrednictwem banku. Jeśli sytuacja w Twojej rodzinie uległa zmianie, skontaktuj się niezwłocznie z ZUS.
- Mam błąd we wniosku Rodzina 800+. Czy mogę go poprawić?Nie ma możliwości korekty/aktualizacji już złożonego wniosku, ale możesz wysłać kolejny, skorygowany wniosek.
- Czy mogę złożyć wniosek Rodzina 800+ elektronicznie w iPKO, jeśli mam w rodzinie: a) dzieci bez nadanego numeru PESEL (przyznawany w ciągu około 2 tygodni), b) osoby bez numeru PESEL?W takiej sytuacji potrzebujesz dołączyć do swojego wniosku akt urodzenia dziecka lub informacji o jego innym dokumencie, np. paszporcie.
- Czy świadczenie będzie wypłacane w przypadku śmierci jednego z rodziców?W przypadku śmierci jednego z rodziców, któremu świadczenie zostało wcześniej przyznane lub który zmarł przed rozpatrzeniem złożonego wniosku, wprowadzona zostaje ciągłość świadczenia wychowawczego. Oznacza to, że rodzic, który został z dzieckiem, nie traci automatycznie prawa do przyznanego świadczenia na dziecko. Aby zachować ciągłość świadczenia rodzic, który został z dzieckiem, musi złożyć wniosek w terminie 3 miesięcy od dnia śmierci drugiego rodzica. Zasada ta obowiązuje dla spraw, w których śmierć rodzica nastąpiła po dniu 30 czerwca 2019 r.
- Jaka jest rola banku w programie Rodzina 800+?Udostępniamy wniosek Rodzina 800+ na mocy porozumienia PKO Banku Polskiego z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych. Nie weryfikujemy danych formalnie i merytorycznie oraz nie mamy żadnych informacji o dalszej obsłudze wniosku. Usuwamy wniosek oraz załączniki od razu po przesłaniu ich do systemu informatycznego ZUS.
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 2407 ze zm.) oraz Ustawa z 17 września 2021 r. o zmianie ustawy o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2021 r. poz. 1981)