Aby wzmocnić ochronę klientów korzystających z usług inwestycyjnych i instrumentów finansowych, w przepisach wewnętrznych i w procesie obsługi stosujemy się do wymogów MiFID II.
MiFID II to pakiet regulacji przyjętych przez Parlament Europejski w 2014 roku. Obejmuje Dyrektywę oraz Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz europejskie i krajowe przepisy wykonawcze
Podstawowym celem MiFID II jest zapewnienie klientom odpowiedniego poziomu ochrony inwestycyjnej, uczciwej konkurencji w sektorze finansowym oraz przejrzystości działania firm inwestycyjnych i banków na rynkach instrumentów finansowych w Unii Europejskiej.
Bank świadczy usługi w zakresie obrotu instrumentami finansowymi bezpośrednio w komórkach organizacyjnych Centrali Banku, Oddziałach Banku, Centrach Korporacyjnych, w Punktach Obsługi Klientów Biura Maklerskiego oraz za pomocą kanałów bankowości elektronicznej iPKO, Inteligo, Supermakler - więcej
W związku ze świadczeniem usług inwestycyjnych PKO Bank Polski przyjmuje następujące świadczenia pieniężne i niepieniężne (dalej „zachęty”) - więcej
Bank funkcjonuje zgodnie z wymogami MiFID II:
1. Przed zawarciem umowy o świadczenie usługi:
2. W trakcie świadczenia usługi inwestycyjnej:
Klasyfikacja to przypisanie klientom (potencjalnym i aktualnym) jednej z następujących kategorii:
Każda z tych kategorii różni się poziomem ochrony inwestycyjnej. Najszerszy zakres ochrony przysługuje klientom detalicznym. Ochrona klientów profesjonalnych i uprawnionych kontrahentów jest ograniczona.
Zasady klasyfikacji klientów PKO Banku Polskiego, poziomy ochrony poszczególnych kategorii klientów i warunki ewentualnej zmiany kategorii znajdują się w Broszurze informacyjnej MiFID.
Aby oferować instrumenty finansowe i świadczyć usługi inwestycyjne, trzeba ocenić odpowiedniość usług i instrumentów finansowych dla danego klienta. Dlatego prosimy klientów o wypełnienie ankiety. Ankieta zawiera pytania o m.in.:
Przy ocenie odpowiedniości usług inwestycyjnych i instrumentów finansowych bank zakłada, że uprawniony kontrahent i klient profesjonalny mają konieczną wiedzę i doświadczenie inwestycyjne i są w stanie ponieść finansowo wszelkie ryzyko odpowiadające ich celom i potrzebom. Dlatego formularz oceny odpowiedniości dla klienta profesjonalnego różni się od formularza oceny klienta detalicznego.
Na życzenie klienta możemy w każdej chwili ponownie ocenić odpowiedniość usług.
Za każdym razem klient otrzymuje od banku potwierdzenie zawarcia transakcji albo informację o warunkach realizacji zlecenia. Bank przekazuje to potwierdzenie niezwłocznie, najpóźniej następnego dnia roboczego po dniu zawarcia transakcji lub realizacji zlecenia.
Gdy bank tylko przyjmuje zlecenie klienta, ale realizuje je podmiot trzeci, to bank przekazuje klientowi potwierdzenie przyjęcia zlecenia a ten podmiot potwierdzenie jego realizacji.
Na potwierdzeniu zawarcia transakcji/realizacji zlecenia, klient otrzymuje szczegółowe informacje o transakcji/wykonanym zleceniu, m.in.: czas zawarcia transakcji, miejsce wykonania zlecenia, łączną wartość transakcji oraz kwotę pobranych opłat i prowizji.
Zgodnie z wymogami MiFID II bank przekazuje klientowi okresowo zestawienie przechowywanych lub rejestrowanych w banku aktywów klienta.
Bank zapobiega występowaniu konfliktów interesów, które mogłyby mieć niekorzystny wpływ na obsługę klientów. Bank szczególnie unika przedkładania interesów jednych klientów lub własnych interesów nad interesy pozostałych klientów. Dodatkowo, bank określił i wdrożył zasady przyjmowania i przekazywania korzyści i prezentów. Podstawowe zasady zarządzania konfliktami interesów oraz przyjmowania i przekazywania korzyści i prezentów określa wyciąg z „Zasad zarządzania konfliktami interesów w PKO Banku Polskim".
Pytania o zasady zarządzania konfliktem interesów klienci mogą zadawać pisemnie w oddziale, Centrum Korporacyjnym lub Punkcie Obsługi Klientów Biura Maklerskiego.
Bank przechowuje środki klientów odrębnie od własnych środków.
Dodatkowym mechanizmem ochronnym klientów jest System Rekompensat. prowadzony przez Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych. System Rekompensat umożliwia:
Bank realizuje zlecenia klienta uczciwie, zgodnie z „Zasadami działania w najlepiej pojętym interesie Klienta PKO Banku Polskiego” oraz „Polityką wykonywania zleceń i działania w najlepiej pojętym interesie Klienta w Biurze Maklerskim PKO Banku Polskiego”.
Bank realizuje zlecenia klientów niezwłocznie, w kolejności, w jakiej wpływają. Bank niezwłocznie informuje klienta o wszystkich istotnych okolicznościach, które uniemożliwiają realizację zlecenia. Na żądanie klienta, bank przekazuje mu informacje o stanie realizacji zleceń.
Szczegółowe informacje o trybie i warunkach realizacji zleceń zawierają umowy i regulaminy.
Broszury cenowe dla oferowanych produktów prezentujące koszty związane z inwestowaniem
Szczegółowe informacje o ryzykach związanych ze świadczeniem usług inwestycyjnych oraz tych produktów znajdują się na stronach internetowych o tych produktach oraz w Broszurze informacyjnej MiFID II.
Wyszukiwarka dokumentów z zakresu systematycznej internalizacji i jakości wykonywania zleceń, takich jak informacja dotycząca działalności PKO BP jako podmiotu systematycznie internalizującego transakcje, lista instrumentów, dla których PKO BP działa jako podmiot systematycznie internalizujący transakcje oraz raporty z jakości wykonywania zleceń.
Akty prawne
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2014/65/UE z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniająca dyrektywę 2002/92/WE i dyrektywę 2011/61/UE ze zm. („Dyrektywa MiFID”).
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 ze zm. („Rozporządzenie MiFIR”).
Rozporządzenia delegowane Komisji UE uzupełniające Dyrektywę.
Aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie, Internetowe serwisy informacyjne PKO Banku Polskiego wykorzystują pliki cookies zapisywane w pamięci przeglądarki. Szczegółowe informacje na temat celu ich używania, łączenia z innymi danymi posiadanymi przez Bank oraz zmiany ustawień plików cookies a także ich usuwania z przeglądarki internetowej, znajdują się w Polityce prywatności Dalsze korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce oznacza potwierdzenie zapoznania się z powyższymi informacjami i zgodę na wykorzystywanie plików cookies w celach marketingowych.
Pliki cookies przetwarzane są m.in. w celu jak najlepszego dopasowania prezentowanych treści do potrzeb i zainteresowań użytkowników a także w celu zapewnienia bezpieczeństwa usług świadczonych przez Bank oraz aby dokonywać pomiarów, które pozwalają udoskonalać produkty i usługi oferowane przez Bank.
Szczegółowe informacje na temat rodzajów plików cookies, sposobach korzystania z plików oraz usuwania, a także o naszych partnerach znajdują się w Polityce plików cookie