Pamiętaj o zasadach bezpiecznego logowania do konta w iPKO i IKO
Oszuści wysyłają wiadomości e-mail i SMS, w których próbują wyłudzić dane osobowe, hasła i dostęp do kont internetowych. Często podają się za instytucje zaufania publicznego lub firmy międzynarodowe (np. kurierskie).
W przypadku bankowości takie wiadomości najczęściej dotyczą bezpieczeństwa, aktualizacji danych lub dokonania niewielkiej płatności i zawierają link do nieprawdziwego serwisu transakcyjnego.
Przestępcy telefonicznie podszywają się pod firmy usługowe, informatyczne, lub policję. Pretekst do podania poufnych danych może być różny, np. awaria systemów, prowadzone przez policję śledztwo czy zagrożenie utraty pieniędzy.
Oszuści często podają się za pracowników banku i proszą w trakcie rozmowy o podanie loginu i hasła do bankowości internetowej, a potem kodu SMS. Następnie wykorzystują te informacje do zmiany numeru telefonu, którego używasz do autoryzacji transakcji. Wyłudzony kod może posłużyć także do zlecenia innych dyspozycji.
Przestępcy wysyłają SMS-y, które często dotyczą konta bankowego, np. piszą o konieczności anulowania niezlecanego przez Ciebie przelewu (odmiana phisingu).
W wiadomościach namawiają do kontaktu pod wskazany numer telefonu lub do wejścia w link. Połączenie najczęściej odbiera automatyczny serwis telefoniczny, który prosi o podanie poufnych danych, np.: osobowych, do logowania, danych karty płatniczej czy z narzędzia autoryzacji transakcji.
Zadzwoń do nas, gdy coś Cię zaniepokoi, np.:
Dane kontaktowe do banku:
Skontaktuj się z nami, gdy m.in.:
Upewnij się, że wchodzisz na stronę https://www.ipko.pl. Sprawdź, czy strona ma poprawny certyfikat bezpieczeństwa, który jest oznaczany zamkniętą kłódką przy pasku adresowym przeglądarki. Jeśli w nią klikniesz, zobaczysz opis certyfikatu bezpieczeństwa.
Dla bezpieczeństwa najlepiej dezaktywuj swoją aplikację IKO:
Hasło powinno być trudne do odgadnięcia dla innych osób. Dlatego pamiętaj o użyciu małych i wielkich liter, cyfr i znaków specjalnych: `!@#$%^&* () _+-={} []:; ’,.<>?. Hasło nie może mieć polskich liter (np. ł, ś).
Nigdy nie udostępniaj hasła i numeru klienta lub przyjaznego loginu innym osobom. Nie wpisuj ich też na nieszyfrowanych stronach, na których nie ma zainstalowanego certyfikatu bezpieczeństwa(żeby sprawdzić, czy strona ma certyfikat bezpieczeństwa, kliknij w ikonę kłódki na pasku adresowym strony).
To grafika, którą wybierasz podczas pierwszego logowania do serwisu iPKO. Obrazek jest dodatkowym zabezpieczeniem logowania. Powinien się pojawiać za każdym razem, gdy podczas logowania podasz swój numer klienta lub przyjazny login.
Korzystaj z najnowszych, zaktualizowanych wersji przeglądarek, np. Firefox, Opera, Google Chrome, Microsoft Edge. Stare wersje mogą nie obsłużyć 128-bitowego protokołu szyfrowania transmisji danych.
Żeby sprawdzić, z jakiej wersji przeglądarki korzystasz, przejdź do jej menu w sekcji Pomoc, a następnie, w zależności od przeglądarki:
Otworzysz go specjalnym, unikalnym hasłem. Znajdziesz je w serwisie iPKO:
Jeśli nie masz dostępu do serwisu iPKO skorzystaj z instrukcji dołączonej do maila.
Pamiętaj - szyfrujemy wiadomości w trosce o bezpieczeństwo Twoje i Twoich finansów.
Dbaj o kod BLIK jak o gotówkę lub kartę – nie przekazuj go nigdy nieznanym osobom
Pamiętaj, żeby zawsze korzystać z najnowszej wersji przeglądarki internetowej
Phishing, smishing, vishing. Sprawdź, od czego może zacząć się oszustwo w sieci.
Potwierdź jego tożsamość w aplikacji IKO
Dziś o godz. 14:00 możesz wziąć udział w spotkaniu o bezpieczeństwie Twoich finansów w internecie.
Potwierdź jego tożsamość w aplikacji IKO
Na portalach społecznościowych pojawiają się reklamy gwarantujące wysokie zyski w krótkim czasie i zachęcające do inwestowania w PKOCoin. Inwestycja w wysokości 1000 zł ma gwarantować dochód w wysokości 14 000 zł. Uwaga to oszustwo!
Oszuści dzwonią do klientów i podszywają się pod pracowników banku. Mogą twierdzić, że ktoś wziął pożyczkę na Twoje dane lub zrobił przelew. Jeśli podasz im dane logowania, kod BLIK lub kod z narzędzia autoryzacyjnego albo zainstalujesz na ich polecenie podejrzane oprogramowanie - stracisz pieniądze.
7 marca 2023 r. o godz. 14.00 zapraszamy na webinar o bezpieczeństwie Twoich finansów w internecie.
Ostrzegamy przed wiadomościami podszywającymi się pod bank z tematem „Miesięczne oświadczenie o opłaty IT".
Oszuści wysyłają wiadomości przypominające maile z wyciągiem okresowym. Załącznik zawiera złośliwe oprogramowanie. Nie otwieraj go, nie klikaj też w linki w tego rodzaju e-mailach. Możesz stracić pieniądze i kontrolę nad kontem.
Stosuj kilka prostych zasad, które zwiększą Twoje bezpieczeństwo
Oszuści wysyłają wiadomości przypominające maile z wyciągiem okresowym. Załącznik zawiera złośliwe oprogramowanie. Nie otwieraj go, nie klikaj też w linki w tego rodzaju e-mailach. Możesz stracić pieniądze i kontrolę nad kontem.
Przestępcy podszywają się pod PKO Bank Polski i rozsyłają e-maile zawierające załączniki ze szczegółami polisy, o tytule „008390992”.
W internecie, w tym na portalach społecznościowych, możesz zobaczyć reklamy inwestycji z gwarancją wysokiego zysku w krótkim czasie. Uważaj! To mogą być oszuści
Przestępcy podszywają się pod PKO Bank Polski i rozsyłają e-maile zawierające w tytule „Wyciąg okresowy”.
Przestępcy podszywają się pod PKO Bank Polski i rozsyłają e-maile o tytule „Potwierdzenie_20.10.2021 r.”.
Oszuści nakłaniają do kliknięcia w obraz z linkiem, który powoduje pobranie złośliwego oprogramowania.
Wystawiasz przedmiot na portalu aukcyjnym lub ogłoszeniowym? Nie zgadzaj się na transakcję poza portalem, nie klikaj w linki i nie podawaj żadnych danych ani kodów! Sprawdź, jak ochronić się przed kradzieżą.
Ostrzegamy przed telefonami od nieznanych Ci osób, które podają się za pracowników banku, powołują się na względy bezpieczeństwa i nakłaniają do zainstalowania na Twoim urządzeniu aplikacji do zdalnej weryfikacji.
Przestępcy podszywają się pod PKO Bank Polski i rozsyłają e-maile o tytule „Nieprawidłowy IBAN”.
Oszuści dzwonią do klientów i podszywają się pod pracowników banku. Jeśli podasz im dane logowania lub kod z narzędzia autoryzacyjnego albo zainstalujesz na ich polecenie podejrzane oprogramowanie - stracisz pieniądze.
Taka wiadomość to kolejny sposób na oszustwo i kradzież pieniędzy z konta. Nie klikaj w link!
Wystawiasz przedmiot na portalu aukcyjnym lub ogłoszeniowym? Jeśli podasz poufne dane, możesz paść ofiarą oszusta. Sprawdź, jak ochronić się przed kradzieżą pieniędzy.
Bardzo blisko szczepionki na COVID-19 i zmiana na stanowisku prezydenta w USA - o tym między innymi piszą Zarządzający PKO TFI w najnowszym wydaniu cotygodniowego komentarza inwestycyjnego.
Ostrzegamy przed wiadomościami podszywającymi się pod bank. Oszuści informują o zapłacie czekiem i domagają się potwierdzenia danych (w załączniku), aby dokończyć transakcję.
Ostrzegamy przed telefonami od nieznanych Ci osób, które podają się za pracowników banku, powołują się na względy bezpieczeństwa i nakłaniają do zainstalowania na Twoim urządzeniu aplikacji do zdalnej weryfikacji.
Uwaga na maile podszywające się pod bank. Oszuści wysyłają „Powiadomienia o płatności przychodzącej”, nakłaniają do potwierdzenia swoich danych i otwarcia załącznika.
Ostrzegamy przed wiadomościami podszywającymi się pod bank. Oszuści informują o zablokowaniu dostępu do rachunku i zachęcają do skorzystania z linka w celu jego przywrócenia.
Przestępcy rozsyłają fałszywe prośby o potwierdzenie danych osobowych. W mailach podszywających się pod PKO Bank Polski znajduje się prośba o zaktualizowanie systemu zabezpieczeń, potwierdzenie danych osobowych i kliknięcie w link.
Wirtualna waluta (tzw: kryptowaluta) to nie pieniądz. Zanim zdecydujesz się zainwestować swoje oszczędności w wirtualne waluty, sprawdź ryzyka.
Ostrzegamy przed wiadomościami, które nakłaniają do zainstalowania aplikacji na Twoim urządzeniu.
Przestępcy wysyłają fałszywe potwierdzenia operacji, w których podszywają się pod PKO Bank Polski. E-mail udaje powiadomienie z serwisu transakcyjnego, a treść i tytuł sugerują, że w załączniku jest potwierdzenie transakcji z iPKO.
Przestępcy rozsyłają fałszywe maile udające powiadomienia banku, np. alerty o logowaniu do iPKO lub nowej wiadomości w serwisie internetowym. Prosimy nie klikać w link, nie odpowiadać na wiadomość i natychmiast ją usunąć.
Ostrzegamy przed telefonami od nieznanych Ci osób, które podają się za pracowników banku, powołują się na względy bezpieczeństwa i nakłaniają do zainstalowania aplikacji na Twoim urządzeniu.
Aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie, Internetowe serwisy informacyjne PKO Banku Polskiego wykorzystują pliki cookies zapisywane w pamięci przeglądarki. Szczegółowe informacje na temat celu ich używania, łączenia z innymi danymi posiadanymi przez Bank oraz zmiany ustawień plików cookies a także ich usuwania z przeglądarki internetowej, znajdują się w Polityce prywatności Dalsze korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce oznacza potwierdzenie zapoznania się z powyższymi informacjami i zgodę na wykorzystywanie plików cookies w celach marketingowych.
Pliki cookies przetwarzane są m.in. w celu jak najlepszego dopasowania prezentowanych treści do potrzeb i zainteresowań użytkowników a także w celu zapewnienia bezpieczeństwa usług świadczonych przez Bank oraz aby dokonywać pomiarów, które pozwalają udoskonalać produkty i usługi oferowane przez Bank.
Szczegółowe informacje na temat rodzajów plików cookies, sposobach korzystania z plików oraz usuwania, a także o naszych partnerach znajdują się w Polityce plików cookie