10 zasad cyberbezpieczeństwa

  1. Dokładnie sprawdzaj treść SMS-a i powiadomienia IKO przed potwierdzeniem transakcji, w szczególności: kwotę i rodzaj transakcji oraz nr konta do przelewu.

  2. Nikomu nie udostępniaj swoich poufnych danych, m.in. loginu, haseł, pełnego nr PESEL, danych kart i nr CVV2/CVC2 lub kodu BLIK – weryfikuj, gdzie je podajesz.

  3. Nie zakładaj, że widoczna nazwa nadawcy e-maila, SMS-a czy połączenia telefonicznego jest prawdziwa. Oszuści potrafią podrobić numer telefonu, który wyświetla się na Twoim ekranie i podszyć się za kogoś z Twojej rodziny, przyjaciela, policjanta czy bank. Jeśli masz wątpliwości, czy dzwoni do Ciebie pracownik banku, zweryfikuj to w aplikacji IKO lub skontaktuj się ze swoim doradcą lub infolinią.

  4. Jeżeli wiadomość od nadawcy wzbudzi Twoje wątpliwości, nie otwieraj załączonych plików, nie klikaj w linki i nie instaluj żadnych dodatkowych aplikacji.

  5. Nie zakładaj, że kłódka w pasku adresu strony www oznacza, że jest ona bezpieczna i autentyczna. Sprawdzaj adresy, na których się logujesz lub podajesz dane, a także ich certyfikaty bezpieczeństwa.
  1. Regularnie aktualizuj urządzenia i oprogramowanie na komputerze i urządzeniach mobilnych (systemy, aplikacje, przeglądarki, programy antywirusowe).

  2. Twórz długie, skomplikowane hasła i korzystaj z dwuetapowego logowania – tam, gdzie jest to możliwe.

  3. Nie używaj tego samego hasła do różnych kont oraz nie zapisuj haseł na kartkach ani w plikach na komputerze. Zamiast funkcji ‘zapamiętaj hasło’ w przeglądarce internetowej, która nie jest w pełni bezpieczna, używaj niezależnych managerów haseł o silniejszych algorytmach szyfrowania.

  4. Nie loguj się do serwisu iPKO i aplikacji IKO oraz nie rób transakcji online przez publiczne, niezabezpieczone Wi-Fi i na urządzeniach publicznie dostępnych, np. na dworcach, w hotelach lub w centrach handlowych.

  5. Nie podłączaj nieznanych, zewnętrznych nośników danych do swojego urządzenia, jeśli nie masz pewności, czy są bezpieczne.

Czytaj uważnie ostrzeżenia

Kiedy korzystasz z internetu i logujesz się do bankowości elektronicznej czy płacisz za zakupy online – możesz spotkać się z różnymi ostrzeżeniami i wskazówkami, które mają zwrócić Twoją uwagę, aby bezpieczeństwo Twoich finansów nie zostało zagrożone.

W iPKO oraz IKO regularnie prowadzimy kampanie edukacyjne, dzięki którym pokazujemy jakie są najnowsze zagrożenia oraz podpowiadamy jak dbać o bezpieczeństwo swoich finansów.

Możesz odczuwać, że znasz te ostrzeżenia na pamięć. Mimo tego, należy za każdym razem przeczytać je uważnie i ze zrozumieniem, a kolejny krok wykonywać z pełną świadomością np. podawanie swoich danych na konkretnej stronie.

Bezpieczeństwo Twoich finansów zależy od wielu czynników. Jednak nawet najbezpieczniejsze rozwiązania nie będą wystarczające, gdy zabraknie uważności, ostrożności, zdrowego rozsądku oraz kierowania się zasadą ograniczonego zaufania.

Twoje bezpieczeństwo zależy przede wszystkim od Ciebie


Śledź nasze social media

Bądź na bieżąco z materiałami o bezpieczeństwie, które udostępniamy w naszych kanałach

Facebook Instagram LinkedIn Twitter You tube